Vzdelávanie a výchova
Rodičia vítajú novelu zákona o domácom vzdelávaní

"Pravidlá domáceho vzdelávania sú na Slovensku v súčasnosti neprimerane obmedzujúce. Prijatím navrhovanej novely zákona by sa Slovensko v tejto oblasti priblížilo k najlepším praktikám drvivej väčšiny štátov Európskej únie," uviedla podpredsedníčka občianskeho združenia Spoločnosť priateľov domácej školy na Slovensku Janka Pajgerová. Dodala, že návrh zákona v značnej miere kopíruje zákonnú úpravu v Českej republike, kde majú s domácim vzdelávaním, podobne ako v iných štátoch EÚ, len tie najlepšie skúsenosti. "Počas niekoľkoročného experimentovania sa preukázalo, že všetky obavy z možnosti zneužívania inštitútu domáceho vzdelávania sa ukázali ako neopodstatnené," konštatovala Pajgerová.
Rozsiahle výskumy a skúsenosti zo zahraničia podľa rodičov preukázali, že doma vzdelávané deti dosahujú výborné výsledky, či už v oblasti vedomostí, ich používania a tiež sociálnych zručností. A to bez ohľadu na počet akademických titulov ich rodičov. Spoločnosť priateľov domácej školy na Slovensku napriek tomu nijako nespochybňuje úlohu klasickej školy, ktorá má u nás dobré meno i tradíciu.
"Napriek navrhovanej čiastočnej liberalizácii domáceho vzdelávania neočakávame, že dôjde k masovému odchodu detí zo škôl," uviedla Pajgerová. Vysvetlila, že organizačnú, administratívnu a obsahovú stránku domáceho vzdelávania totiž zvládnu len uvedomelí rodičia, ktorí presne vedia čo chcú, spravidla sú súčasťou širšej komunity podobne zmýšľajúcich ľudí a sú ochotní venovať maximum pre to, aby deti získavali nielen čo najlepšie vedomosti, ale aj čo najviac sociálnych zručností.
"Rozhodovať o forme vzdelávania detí je prirodzeným právom rodičov a neexistuje rozumný dôvod, aby ho štát naďalej obmedzoval. Navrhovanú novelu zákona preto vnímame ako nápravu nevyhovujúcej a v porovnaní s väčšinou európskych štátov aj neštandardnej regulácie," zdôraznila. Spoločnosť priateľov domácej školy na Slovensku verí, že poslaneckú iniciatívu podporia aj ostatné parlamentné strany, pretože ide o návrh zákona, ktorý nielen rozširuje priestor na realizáciu slobody a zodpovednosti občanov a komunít, ale tiež podporuje tradičné hodnoty.
Poslanci za KDH navrhujú, aby od marca 2012 zákon dovolil takzvaný homeschooling aj pre druhý stupeň základnej školy. Novelou chcú zmäkčiť i nároky na kvalifikáciu domáceho učiteľa - pre prvý stupeň navrhujú uzákoniť len maturitu, pre druhý stupeň bakalárske vzdelanie, a to bez ohľadu na zameranie. Štát bude aj naďalej dohliadať na úroveň vedomostí a kvalitu vzdelávania. Žitňanská a Procházka navrhujú ponechať preskúšanie doma vzdelávaných žiakov dvakrát ročne. Triedni učitelia na príslušných školách by zároveň mali byť rodičom k dispozícii na konzultácie. Ak samovzdelávanie v domácom prostredí nevyhovuje žiakom alebo učiteľom, môžu sa kedykoľvek vrátiť k riadnemu vzdelávaniu v škole.
Výučbu rodičmi bez pedagogického vzdelania kritizuje šéf školského parlamentného výboru a poslanec Dušan Čaplovič. Návrh označil za založený na vode, bez odborných analýz. "Dnes máme na Slovensku problémy s domácim vzdelávaním aj na prvom stupni základných škôl a bez experimentu chceme tento systém vzdelávania zaviesť aj na druhý stupeň," kritizuje Čaplovič. Podľa neho sú za takýmto návrhom združenia rodičov, ktorých spôsob myslenia v niektorých prípadoch hraničí so sektárstvom. Odmieta, aby sa predvolebné obdobie podpísalo pod "pokusy s nejasným prínosom".
Poslanci Miroslav Beblavý a Martin Poliačik návrh vítajú, pretože súčasnú úpravu považujú za príliš prísnu. Od poslancov za KDH si však radi nechajú vysvetliť argumenty k požadovanej minimálnej kvalifikácii. "Úroveň mnohých maturantov na Slovensku je mizivá, je to veľké riziko," odôvodnil Poliačik, ktorý rok vyučoval na škole s alternatívnou metódou vzdelávania montessori.
Zdroj: SITA