Vzdelávanie a výchova
Rozvoj poznávacích procesov žiakov čítaním

Všeobecné rady riadeného čítania:
- Vyberte materiál, ktorý je mierne nad úrovňou čítania priemerného dieťaťa v skupine.
- Vyberte zaujímavý text.
- Premietnite vybraný text, aby bol viditeľný tak, že ho každý môže vidieť súčasne. Samozrejme, môžete dať žiakom kópie, avšak zdá sa, že premietanie je vhodnejšie. Takto čitatelia pozerajú hore, nie dole na svoje stoly.
- Riadené čítanie má byť krátke a informatívne. O čítaní platí len zriedka, že čím väčšia námaha, tým väčší efekt. Vracajte sa k neprerušovanému čítaniu kníh, pokiaľ je to možné, čo najskôr.
Všímanie si podrobností
Starostlivým vyberaním vhodných titulov vedieme deti k tomu, aby venovali pozornosť podrobnostiam, napr. presnému zneniu vyjadrovania hlavných postav knihy. To je potrebné napr. vtedy, keď je treba rozlíšiť pravdu od lži. Pri rozprávaní o čítanom texte je potrebné spolu s deťmi rozhodnúť, kde je pravda. Deti však potrebujú poznať (aj) základný dej knihy, a to je dobrá príležitosť pre rozvoj schopnosti sumarizovať.
Vyvodzovanie záverov
Dobrou príležitosťou pre rozvoj schopnosti vyvodzovať závery (induktívneho myslenia) je čítanie klasických detektívnych románov. Z útržkovitých informácií sa učíme vyriešiť záhadu – kto je páchateľom zločinu. Pri vyvodzovaní záverov využívame predchádzajúce vedomosti.
Rozvoj predstavivosti
Iným poznávacím procesom, ktorý pomáha zvyšovať chápanie rozvíjaným čítaním, je schopnosť predstaviť si opísané, premena slov na predstavy. Na to môžu poslúžiť plastické opisy prostredia – hoci aj jesennej prírody.
Po tom, čo prečítame výber vhodného textu, vyzveme deti, aby zavreli oči a predstavili si scénu so všetkými detailmi, ktoré si pamätajú. Potom skontrolujeme vytvorený slovný alebo kreslený opis porovnaním s textom a chýbajúce podrobnosti doplníme. Žiaci môžu svoje predstavy nakresliť (jednotlivo aj v skupinkách) a ich výtvory môže učiteľ porovnať, aby ukázal podobnosti a odlišnosti.
Predikovanie
Príbehy o prežití (napr. Robinson, Dva roky prázdnin, Tajomný ostrov) ponúkajú dobrú príležitosť urobiť na začiatku knihy predikciu a potom čítať, aby sme zistili, do akej miery sa naša predpoveď splnila.
Na začiatku sú úsudky (vývody, hypotézy), ku ktorým možno dospieť prečítaním prvých častí textu, napr. o šanciach na prežitie Robinsona po stroskotaní na pustom ostrove. Potom nabádame deti k tomu, aby (možno aj dívaním sa do kryštálovej gule) vyjadrili svoje domnienky tak, že svoje predpovede napíšu na papier. Každú predpoveď možno vyvesiť na označenom kúsku papiera na nástenku a postupne, s tým, ako žiaci pokračujú
v čítaní, odstraňovať všetky chybné predpovede.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.