Vzdelávanie a výchova
Segregácia sa v našich školách stáva pravidlom
Hoci vláda priznáva fakt segregácie, v praxi si s ním podľa Rafaela nevie poradiť. "Nevieme, čo to je, nevieme, ako to zakázať, nie sú prispôsobené metodiky ani financovanie. Priznávame niečo, s čím nevieme roky pracovať a stále to len priznávame," povedal na dnešnej tlačovej besede Rafael. Výskumy pritom nezmapovali, čo prežívajú rómske deti v segregovaných a čo v integrovaných triedach. "Z malých výskumov však vieme povedať, že integrované deti dosahujú v škole lepšie výsledky, majú vyššie ašpirácie, lepšiu motiváciu k učeniu, napriek tomu, že medzi Rómami a Nerómami je v spoločných triedach istá forma napätia," vysvetlil Rafael. Istá miera napätia podľa neho môže prispieť k motivácii detí k učeniu.
Problému segregácie sa venuje aj publikácia Odpovede na otázky (de)segregácie rómskych žiakov vo vzdelávacom systéme na Slovensku, ktorú vydala Nadácia otvorenej spoločnosti v spolupráci s ôsmimi mimovládnymi organizáciami. Autori publikácie poukazujú na to, že k segregácii rómskych žiakov dochádza od ich vstupu do vzdelávacieho systému, ktorý je kolektívny a prehliada špecifické problémy jednotlivcov. Diagnostika nezohľadňuje prostredie, z ktorého deti prichádzajú a výsledky porovnáva s normami majority. Pri testovaní pritom kladie dôraz na meranie nedostatkov namiesto toho, aby odhaľovala individuálny potenciál jednotlivých žiakov.
K segregácií prispievajú aj samotní rodičia. Rafael to vysvetľuje tím, že ich deti sa na rómskych školách cítia bezpečnejšie. Rodičia si neraz radšej vyberajú školy, ktoré sú dostupné bez ohľadu na to, či sú základné alebo špeciálne. K segregácií prispieva aj autosegregácia Rómov od väčšiny, ale aj odliv nerómskych žiakov zo škôl, kde študujú rómske deti, ktoré potom postupne vytvárajú čisto rómske kolektívy.
Publikácia má pomôcť aj rezortu školstva, keďže ministerstvo ani iné štátne inštitúcie v súčasnosti nezasahujú voči segregácií rómskych žiakov, nemonitorujú ju ani nevyhodnocujú. "Ponúkli sme pomoc ministerstvu pri novelizácii školského zákona. Radi by sme tam dostali definíciu segregácie, je to totiž úplne nelogické, ak školský zákon zakazuje segregovať, ale nedefinuje učiteľom, ako nemajú postupovať," upozorňuje Rafael a pripomína, že segregácia sa mnohokrát nedeje cielene. "Ona sa udiala tak, že my sme nedokázali za 20 rokov rešpektovať, že sú tu deti, ktoré majú úplne iné potreby," dodáva.
Zdroj: SITA