Vzdelávanie a výchova
Školy si vytvárajú vzdelávací program

Strategickým cieľom tvorby dvojúrovňového modelu je umožniť flexibilnejšiu profi láciu absolventov podľa potrieb štátu, regionálneho trhu prácu, podmienok školy, vývoja študijných a učebných odborov, schopností a záujmov žiakov konkrétnej školy a zabezpečiť, aby sa všetkým žiakom poskytlo porovnateľné vzdelanie zodpovedajúce potrebám ich osobného, občianskeho a pracovného života.
Prvým stupňom programového systému je Štátny vzdelávací program (ŠVP) vytvorený na celoštátnej úrovni a záväzný pre všetky školy podľa skupiny odborov štúdia, pre ktorú bol vytvorený. Tento dokument defi -nuje požiadavky spoločné pre celú skupinu odborov, v prípade Strednej odbornej školy polygrafi ckej pre skupinu odborov 34 polygrafia a médiá.
Vymedzuje pre jednotlivé stupne vzdelania a skupiny odborov vzdelávania povinný rámec štátom garantovaného vzdelávania. Stanovuje základné cieľové požiadavky na kompetencie absolventov a od nich odvodené výkonové a obsahové štandardy všeobecnej a odbornej zložky vzdelávania, profil absolventa, základné podmienky realizácie programu, jasné pravidlá a zásady pre tvorbu školských vzdelávacích programov a ďalšie pravidlá. Zabezpečuje porovnateľnosť úrovní získaného vzdelania a kvalifikácií na danom stupni vzdelania.
Základnou časťou ŠVP je rámcový učebný plán, ktorý záväzne určuje minimálny počet týždenných vyučovacích hodín v školskom vzdelávacom programe pre jednotlivé oblasti vzdelávania, ako sú Jazyk a vzdelávanie, Človek, hodnoty a spoločnosť, Človek a príroda, Matematika a práca s informáciami, Zdravie a pohyb pre teoretické a praktické Odborné vzdelávanie. ŠVP defi nuje aj rozsah disponibilných hodín, ktoré škola použije pri tvorbe svojho školského vzdelávacieho programu (ŠkVP) v prospech všeobecného a odborného vzdelávania.
Druhým stupňom programového systému je tvorba vlastných ŠkVP na úrovni každej školy. Posilňuje autonómiu a zodpovednosť školy za spracovanie a kvalitu školských vzdelávacích programov. ŠkVP si škola tvorí sama podľa svojich zámerov a potrieb regiónu. Je to dokument obsahujúci organizované aktivity školy, vzdelávacie ciele, obsah výučby a vzdelávacie výstupy. Zohľadňuje špecifické potreby školy na základe návrhov a potrieb zamestnávateľov, rodičov, ale aj samotných žiakov a ďalších zainteresovaných, čím sa zvýši predpoklad pre lepšiu zamestnanosť a uplatnenie absolventov školy.
Pri tvorbe toho „svojho“ školského vzdelávacieho programu má škola možnosť verejnosti a partnerom školy ponúknuť tú najlepšiu a najefektívnejšiu ponuku vzdelávacích aktivít pri výbere tej najlepšej a najreálnejšej vzdelávacej cesty z pohľadu pracovníkov školy.
Tvorba vlastných školských vzdelávacích programov je prejavom novej pedagogickej autonómie a slobody a má svoje nesporné prednosti, ale aj úskalia. Možnosť vytvoriť pre „svojich“ žiakov vlastný vzdelávací program dáva škole priestor, ako sa výrazne odlíšiť od iných škôl s obdobným vzdelávaním.
Zdroj: SITA
Máte záujem o školenie na túto tému? Dajte nám vedieť na akademia@raabe.sk |