Vzdelávanie a výchova
Slovenskí školáci preukázali svoje znalosti o problematike občianstva
V SR sa na testovaní zúčastnilo viac ako 3000 žiakov zo 139 škôl a osemročných gymnázií. Formou testu sa zisťovali ich vedomosti o problematike občianstva. Hoci celkový priemer testovaných krajín dosiahol hodnotu 500 bodov, na Slovensku získali dievčatá 527 bodov a chlapci 510 bodov. Ešte lepšie obstáli dievčatá z osemročných gymnázií, ktoré dosiahli dokonca 608 a chlapci 604 bodov. Celkove sa najlepšie darilo žiakom vo Fínsku, Dánsku, Kórejskej republike, Taiwane a vo Švédsku. Najhoršie dopadli žiaci v Thajsku, Guatemale, Indonézii, Paraguaji a v Dominikánskej republike.
Žiakom bol určený aj dotazník, v ktorom sa zisťovali ich postoje k rovnosti práv oboch pohlaví, dôvera k vybraným inštitúciám a podpora politických strán, záujem o politické a spoločenské záležitosti či účasť žiakov na aktivitách mimo školy. Okrem toho sa zisťovalo aj zapájanie žiakov do školských aktivít, predpokladaná účasť v parlamentných voľbách či v politickej strane v dospelosti. Úlohou európskeho modulu bolo zistiť postoje a vzťah žiakov k občianstvu v Európe. Jeho výsledky budú dostupné až v septembri.
Dotazník, ktorého cieľom bolo získať informácie o riadení a atmosfére v škole, vypĺňali ich riaditelia. Pre učiteľov bol určený dotazník zameraný na identifikáciu cieľov občianskej výchovy a vyučovacích postupov v triede. V ňom mali určiť tri najdôležitejšie ciele občianskej výchovy z desiatich.
Takmer zhodne, tri pätiny učiteľov krajín ICCS, vrátane SR, uvádzajú ako hlavný cieľ zlepšovanie vedomostí o občianskych právach a povinnostiach. Na druhom mieste uviedlo 52 percent učiteľov z testovaných krajín zlepšovanie kritického a nezávislého myslenia žiakov. V SR sa k tomu prihlásilo 41 percent učiteľov. Polovica slovenských učiteľov uviedla zvyšovanie úcty k životnému prostrediu, pričom v priemere krajín ICCS sa k tomuto cieľu priklonilo 41 percent pedagógov.
Podľa informácií z odboru masmediálnej politiky Ministerstva školstva SR 10 percent učiteľov považuje za dôležitejšie podporovať rozvoj efektívnych stratégií boja proti rasizmu a xenofóbii, čísla zo Slovenska hovoria o 19 percentách. Za menej dôležité pokladajú slovenskí vyučujúci prípravu žiakov na budúce angažovanie sa v politike. Vyslovilo sa za to len jedno percento respondentov oproti siedmim percentám v priemere krajín ICCS.
Zdroj: TASR