Vzdelávanie a výchova
Učenie hrou

Učiteľ hru využíva ako dominantnú metódu a formu aktivizujúcej výučby, aby dosiahol ciele a naplnil obsah výchovy a vzdelávania. Pritom vychádza z vedomostí o podstate, význame a dispozíciách rôznych druhov hier pre rozvoj osobnosti dieťaťa.
Učenie hrou alebo hravé učenie sa dieťaťa vyjadruje, že hra je pre dieťa zábavou, ľahkým učením sa, niečím, čím získava zdravie, šťastie a spokojnosť. Učenie hrou nadväzuje na vývin dieťaťa, dieťa sa najviac a najlepšie naučí práve v hre, a tým osobnostne napreduje.
Základom motivácie k hre sú vnútorné potreby dieťaťa. Nimi sa riadi aj ponuka hier z vonkajšieho prostredia. Dieťa potrebuje relaxovať (relaxačné hry), pohybovať sa (pohybové, tanečné, športové hry), kresliť (výtvarné hry), komunikovať (jazykové, literárne hry), získavať poznatky (prírodovedné a spoločenské hry) atď. Hrou sa pre dieťa môže stať akákoľvek činnosť, ktorú uskutočňuje z vlastnej vôle, pretože ladí s jeho potrebami.
Spontánne a edukačné hry detí sa vo výučbe prelínajú a mali by v nej byť vyvážene zastúpené. Spontánne hry učiteľ podporuje, pretože sú sebarealizujúcimi aj samovzdelávacími činnosťami dieťaťa v podnetných podmienkach a v priaznivej hravej atmosfére. Edukačné hry zas môže učiteľ organizovať tak, aby sa stali spontánnymi hrami. Dieťaťa si vyberá zo širokej ponuky hier pripravených učiteľom v rámci vyučovania.
Hranie sa detí učiteľ navodzuje a podporuje tým, že pripravuje:
• hrové kútiky,
• hračky, rekvizity, materiály,
• obmeny hier,
• spôsoby ich organizovania a vedenia.
Pestrá ponuka zaujímavých hier, v ktorých dieťa získa hodnotné skúsenosti, tvorí základ aktivizujúcej výučby v materskej škole. Tradíciou v našich materských školách sú kútiky pre hry detí. Čo všetko môžu zahŕňať, vám ponúkame v súbore na stiahnutie TU.
Ďalšie inšpirácie nájdete v publikácii Materská škola a jej riadenie.