Vzdelávanie a výchova
Učiteľ a odstraňovanie rodových stereotypov v škole

Škola je priestor, v ktorom prebieha významná časť procesu socializácie jedincov. Prostredníctvom školy sú obyčajne reprodukované rodové stereotypy.
Pedagógovia môžu svojím správaním, rovnakou pozornosťou venovanou chlapcom aj dievčatám, používaním dvojakého rodu v komunikácii a výučbe, vytváraním spravodlivých príležitostí pre obe pohlavia v triede výrazne ovplyvniť rodové predsudky v školách, a tým profesijnú kariéru svojich žiakov.
Kroky ako minimalizovať rodové stereotypy v škole:
- Rešpektujte osobnosť vašich žiakov a žiačok, rozvíjajte a podporujte ich individuálne záujmy, schopnosti a ambície bez ohľadu na pohlavie: chlapec je „správny“ chlapec, i keď je zdržanlivý a citlivý, dievča je „správne“ dievča, aj keď je priebojné a vyniká v chémii.
- Buďte otvorená/-ý voči rôznym životným voľbám, počúvajte deti a rozvíjajte ich schopnosti; bránite nekritickému akceptovaniu tzv. tradičných rodových rolí (muž – živiteľ a žena – opatrovateľka), ponúkate rovnocenné možnosti.
- Učte ich vnímať spoločensky nevyhnutnú prácu ako jednotu dvoch rovnako hodnotných zložiek:
– platenú prácu na pracovnom trhu,
– neplatenú prácu v domácnosti a pre rodinu.
- Vedome skúste kontrolovať čas, ktorý venujete žiakom a žiačkam.
- Používajte dvojrodovosť v jazyku, keď komunikujete v triede je vhodné dôsledne používať oslovenie žiaci a žiačky, hovoriť o spisovateľoch a spisovateľkách...
- Jasne vyjadrujte svoj postoj a odmietajte rodové stereotypy a sexizmy v jazyku a v správaní.
- Upevňujte u chlapcov sociálne kompetencie, empatiu, zmysel pre rodinu (príprava na aktívne otcovstvo).
- Podporujte u dievčat tvorivú energiu a profesijné zaujatie, odbornosť, budúcu ekonomickú sebestačnosť.
Zmenou správania a očakávaní voči žiakom a žiačkam môžete ovplyvniť pohľad detí na vzťahy rodov v spoločnosti.
Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.