Vzdelávanie a výchova
Učiteľov a žiakov trápi nedostatok učebníc

Učiteľka prvého stupňa Základnej školy (ZŠ)Ivana Branislava Zocha v Revúcej Alica Kočišová povedala, že najskôr si musia pripraviť učebné plány a s knihami sa oboznamujú až dodatočne. Nie je pritom výnimočné, že deti vidia nové učebnice aj v polovici školského roka.
Meškajú najmä knihy pre štvrtákov
V tejto základnej škole pedagógovia tvrdia, že prvé tri ročníky ZŠ sú dnes na tom už dobre. Problémy majú najmä štvrtáci, pretože práve ich učebnice meškajú. „Učiteľke to, samozrejme, v tých ročníkoch sťažuje prácu. Riešime to tak, že si zoženieme aspoň jednu učebnicu a tú potom prácne kopírujeme. Je to náročné tak na čas, ako aj peniaze,“ pokračovala Kočišová.
Menili vyučovacie plány
Rozsiahlymi zmenami prechádzajú tento rok aj samotné vyučovacie plány. Učitelia ich pripravovali už počas prázdnin podľa pokynov školskej reformy. „Napríklad čítanka pre tretí ročník nám prišla do škôl až v polovici septembra. Plány sme mali pripravené podľa starej čítanky. Texty v novej knihe sú úplne nové a odlišné. Takže sme museli plány úplne prepracovať a čas strávený počas prázdnin bol vlastne zbytočne premrhaný,“ dodala Kočišová.
Učitelia si môžu vybrať aj ďalšie učebnice z aktuálnej ponuky. „Môžeme si síce vybrať, ale za tie učebnice by si museli žiaci zaplatiť. V triedach však máme rôzne skupiny žiakov, a najmä deti zo sociálne znevýhodneného prostredia by si ich nemohli dovoliť. Ak by sme šli týmto systémom, v triede by sme mali dvojaké učebnice, čo by ešte viac sťažilo vyučovací proces,“ pokračovala Kočišová. Rozdielov medzi starými a novými učebnicami je podľa pedagógov veľa. Keď ich chcú používať, musia ich najskôr sami podrobne spoznať.
V Trebišove sa trápia aj ôsmaci
Základnej škole na Komenského ulici v Trebišove dosiaľ chýbajú učebnice pre reformné ročníky, teda pre štvrtákov a ôsmakov. Riaditeľ Radoslav Ujhelyi uviedol, že učitelia si pomáhajú hlavne osvedčenými starými učebnicami. Okrem nich si škola hľadá zaujímavé materiály na webe. „Veľmi nám pomohol aj projekt Moderná škola, v ktorom učitelia pripravovali vlastné metodické materiály pre jednotlivé ročníky,“ vysvetlil Ujhelyi. Školu stojí vlastná iniciatíva v tejto oblasti nemalé finančné prostriedky, investuje totiž do papiera či tonera do tlačiarne. Riaditeľ školy upozorňuje, že nezaplatený je aj čas a práca pedagógov.
Žiaci, ktorí dostávajú namiesto kníh odkazy na internetové stránky, sú odkázaní len na web, musia mať k nemu prístup aj doma. Ťažšie to však podľa Ujhelyiho majú rodičia, ktorí už do nového učebného procesu nemôžu priamo zasahovať, pretože sa učili len z kníh. Elektronické učebnice Riaditeľ trebišovskej ZŠ súhlasí s myšlienkou zavádzať elektronické učebnice, o ktorých hovorí ministerstvo školstva. Tvrdí však, že v takom prípade by mali dostať všetky školy interaktívne tabule.
Zdroj: SITA (Korzár)