Vzdelávanie a výchova
V školách chýbajú kvalifikovaní angličtinári

Od tohto školského roka sa totiž stala povinným predmetom od 3. ročníka základnej školy. Myšlienka je to určite dobrá, no je tu problém. V školách chýbajú kvalifikovaní angličtinári. Potvrdila to aj Štátna školská inšpekcia.
Podľa plánov výučby cudzích jazykov by piataci mali vedieť používať základné frázy a zvládnuť jednoduchú konverzáciu. Žiak končiaci deviaty ročník by už nemal mať problém porozprávať sa o bežných témach. V skutočnosti to však často nefunguje. Jozef Javorek, riaditeľ kancelárie ŠŠI: „Na základných školách nám chýbajú učitelia, odborní učitelia pre vyučovanie cudzích jazykov.“
Často sa stáva, že deti nevedia ani odpovedať na základné otázky, ako What is yor name? alebo Do you speak English? Odvahu rozprávať a schopnosti pochopiť gramatiku môže dať najmä kvalifikovaný učiteľ. Hana Závodná, riaditeľka ZŠ: „V našej škole učí anglický jazyk 9 pedagógov, ale z toho kvalifikovaných, to znamená má na to doklad, je jeden pedagóg.“
Je celkom bežné, že angličtinu v školách vedú telocvikári či učitelia dejepisu bez dostatočného vzdelania a skúseností s výučbou cudzieho jazyka. V mnohých prípadoch, najmä na 1. stupni, sa potom stáva, že angličtinu učitelia študujú spolu s deťmi. „Máme učiteľov, ktorí sú zapojení do projektu Štátneho pedagogického ústavu Ďalšie vzdelávanie učiteľov v oblasti cudzích jazykov. Takže tam dve pani učiteľky získajú vzdelanie.“
Realita naznačuje, že slovenské deti tak skoro anglicky hovoriť nebudú. Jozef Javorek, riaditeľ kancelárie ŠŠI: „Počítame, že tak v období dvoch až troch rokov môže nastať veľmi výrazné zlepšenie, že v rámci rekvalifikácie budeme mať odbornosť ďaleko väčšiu.“
Zdroj: SITA (Joj)