Vzdelávanie a výchova
V utorok sa začali náhradné písomné maturity
Ako agentúre SITA povedala riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská, náhradné maturity bude celkovo písať 161 žiakov. V utorok sa konala písomná maturita zo slovenského jazyka a literatúry a pre žiakov škôl s ukrajinským vyučovacím jazykom zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Na stredu sú naplánované cudzie jazyky a vo štvrtok prídu na rad matematika a maďarský jazyk a literatúra. Z vyučovacích jazykov bude v náhradnom termíne maturovať 114 žiakov rovnako ako z cudzích jazykov. Len deviatich čaká maturita z matematiky. Riaditelia alebo stanovení zástupcovia škôl, na ktorých sa bude konať náhradné testovanie, si zásielky s testami preberajú na krajskom školskom úrade. Po písomnej maturite musia hárky s odpoveďami zabaliť do bezpečnostných obálok. Hodnotenie testových úloh s krátkou odpoveďou zabezpečí NÚCEM, nie škola. Nasledujúci deň navštívi školu kuriér, ktorý prevezme zásielku s testami na vyhodnotenie.
Celkovo sa tento rok na skúšku dospelosti prihlásilo 60 355 žiakov, ktorí píšu maturitné testy v 758 stredných školách s vyučovacím jazykom slovenským, maďarským a ukrajinským, písomné maturity absolvuje aj 1 088 žiakov so zdravotným znevýhodnením. Historicky prvýkrát maturujú aj žiaci, ktorí sa od roku 2008 učia podľa reformy exministra školstva Jána Mikolaja. Skúšky dospelosti však zatiaľ z tohto dôvodu nemenili. Reformné novinky zavedú až o štyri roky, keď sa do maturitného ročníka dostanú aj reformní žiaci z osemročných gymnázií. Zmeny však tento rok prináša novela školského zákona. Maturanti si už nemôžu vybrať spomedzi úrovní cudzieho jazyka, všetci gymnazisti maturujú z cudzieho jazyka na vyššej úrovni B2. Žiaci stredných odborných škôl a konzervatórií si môžu zvoliť, či sa rozhodnú pre maturitu na vyššej úrovni B2 alebo nižšej úrovni B1. Z obsahového hľadiska pribudli v testoch z vyučovacích jazykov kontextové úlohy, ktoré overia čitateľskú gramotnosť žiakov. NÚCEM sa cielene zameriava na čítanie s porozumením u absolventov stredných škôl, keďže práve táto oblasť je podľa štúdie OECD PISA slabinou slovenských žiakov.
Zdroj: SITA