Vzdelávanie a výchova
Varovné signály a možnosti podpory žiaka s vývinovými poruchami učenia

Dokážete rozoznať varovné signály a okamžite po ich identifikovaní podporiť žiaka tým správnym smerom?
Keďže presné príčiny vzniku týchto porúch nie sú presne definované, vedci sa zhodujú v tom, že ide o isté zmeny v stavbe a funkcii centrálnej nervovej sústavy či nedostatočný rozvoj niektorých psychických funkcií. Ťažkosti sa objavujú rovnako aj pri nedostatočnej spolupráci a súhre oboch hemisfér. Dnes nie je žiadnou novinkou, že dyslexia je chápaná ako celoživotný deficit s primárnymi príznakmi pozorovateľnými už v ranom dekódovaní textu, predovšetkým ak má dané dieťa/žiak málo času na jeho zvládnutie a stresujúce podmienky.
Dyslexia
Neschopnosť daného jedinca naučiť sa čítať bežnými výučbovými prostriedkami. V zahraničí sa používa širšie ponímanie pojmu dyslexia, a to značenie celého komplexu VPU (žiak s dyslexiou ako žiak s poruchou čítania, písania aj pravopisu) z dôvodu ich častého spoločného výskytu, používa sa teda ako pojem všeobecný, zastrešujúci. V užšom zmysle slova odlišujeme poruchu čítania od porúch písania a pravopisu.
Najčastejšie signály prejavov dyslexie sú:
– ťažšie rozlišovanie tvarov písmen,
– znížená schopnosť spájať písanú a zvukovú podobu hlásky,
– ťažkosti v rozlišovaní tvarovo podobných písmen, ich zámeny (b – d, p – q, n – u, m – n, h – k a pod.),
– nerozlišovanie zvukovo podobných hlások,
– ťažkosti v mäkčení,
– nedodržiavanie správneho poradia písmen v slabike či slove,
– vynechávanie písmen, slabík v slovách,
– domýšľanie si koncovky slov,
– nedodržanie dĺžky samohlások, mäkčeňov či ich nesprávne použitie,
– nesprávne čítanie predložkových väzieb,
– nepochopenie obsahu čítaného textu – čítanie bez porozumenia,
– pretrvávajúce čítanie bez intonácie s neschopnosťou rozlíšiť koniec vety, predložkovú väzbu a pod.
Dysortografia
Ide o ďalšiu vývinovú poruchu pravopisu, ktorá sa prejavuje nápadnými alebo nezmyselnými pravopisnými chybami plynúcimi z neschopnosti aplikovať často i dobre naučené pravopisné pravidlá. Prejavuje sa nielen v písaní gramatiky, ale aj v osvojovaní si gramatického učiva. Často býva spojená s dyslexiou. Ťažkosti sú ešte výraznejšie, ak ide o žiaka s neskorším nástupom reči, logopedickou diagnózou alebo žiaka, ktorý v minulosti navštevoval logopéda.
Najčastejšie signály dysortografických prejavov sú:
– grafické zámeny zvukovo podobných hlások (b – d, s – z, h – ch),
– ťažšie spomenutie si na naučený tvar písmena v písomnej podobe, znížená schopnosť spojenia písanej a počutej podoby hlásky,
– zámeny tvarovo podobných písmen v písomnej podobe,
– chyby z artikulačnej neobratnosti,
– chyby v mäkčení na akustickom podklade (di – ti – ni – li, de – te – ne – le),
– chyby v dôsledku sykavkových asimilácií (s – z – c – š – ž – č, nielen v súvislosti s logopedickou diagnózou),
– neschopnosť dodržať poradie písmen či slabík v slove, zámeny,
– pridávanie nepatriacich písmen do slabík a slov, vynechávanie a prešmykovanie,
– neschopnosť dodržiavať dĺžku samohlások a ostatnú diakritiku, jej vynechávanie alebo nesprávne umiestnenie,
– neschopnosť rozlišovať hranice slov vo vete, najčastejšie býva spájanie slov s predložkami,
– problémy v slabikách a slovách, komolenie slov a pod.
Dysgrafia
Ide o poruchu písania, grafického prejavu ako takého. Samotný proces písania vyčerpáva žiaka s dysgrafiou natoľko, že už nie je schopný sústrediť sa na obsahovú a gramatickú stránku prejavu. Prevažujú ťažkosti v oslabenej motorickej oblasti (zvlášť v oblasti jemnej motoriky).
Najčastejšie signály dysgrafických prejavov:
– zvláštne držanie tela pri písaní,
– zafixované nesprávne držanie písacej pomôcky, napr. príliš nízko pri špičke spôsobuje rýchlejšiu unaviteľnosť svalstva ruky a menší rozsah pohybu po papieri,
– nesprávny sklon písacej pomôcky,
– narušený rytmus písania – problém s plynulým posúvaním ruky po papieri,
Chcete si prečítať článok až do konca?
Prosím prihláste sa alebo zaregistrujte pre získanie benefitov Školského portálu
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.