Vzdelávanie a výchova
Vo vzdelávaní sú problémy
Treba sa vedieť učiť, treba vedieť vyučovať. Ak chceme udržať krok so zrýchľujúcim sa informatickým pokrokom, musí sa racionalizovať proces učenia, prehĺbiť teoretické zázemie i rozšíriť praktické záujmy väčšiny ľudí. Nikto by nemal bezdôvodne strácať chuť i schopnosť učiť sa.
Jednou zo základných podmienok vzdelávacieho procesu je udržať záujem o poznanie. Štúdium by malo byť činnosťou, ktorá človeka nielen vzrušuje, ale aj intelektuálne uspokojuje. Musíme preto podnecovať predovšetkým mládež, mladých ľudí, aby sa vedeli učiť a samostatne si konštruovali vlastné poznanie. Študent je zrelý, ak si osvojil presvedčenie, že sa chce už sám učiť, zmysluplne vzdelávať. Nemá zmysel predstierať vzdelávanie tam, kde sa nesplnili jeho prirodzené základné podmienky. Celoživotný systém vzdelávania si vyžaduje uvedomelú motivovanosť v oblasti intelektu, postojov i záujmov. Bez vysokého stupňa vnútornej motivácie sebavzdelávania sa nedosiahnu požadované výsledky. Pochopenie zmyslu vzdelávacej činnosti, jej cieľov a úloh, prispieva ku kladným postojom k učebnej činnosti, k túžbe naučiť sa niečo dokonale. Zdrojom hlbokých vzdelávacích motívov musí byť rodinný i spoločenský život.
Vieme, že vzdelávanie nie je čímsi takým ako balenie vecí do kufra. Základom intenzívnej cesty rozvoja moderného systému zvyšovania kvality školského vzdelávania musí byť vnútorný záujem a spoločenská potreba. V škole i mimo nej treba pripraviť a udržiavať kvalitné podmienky pre rozvoj študijnej aktivity celej ľudskej osobnosti. Nevyhnutná je aj celková vysoká úroveň riadenia vyučovacieho procesu, ktorý umožní študentom samostatné tvorivé myslenie, uplatnenie priamej činnosti, vytváranie a preverovanie vlastných úsudkov.
Premyslené zmeny vo vnútornej organizácii školského života by mali neformálne a s preukázateľnou účinnosťou pomáhať žiakom i učiteľom. Ak počujem slová – v živote som mal šťastie, lebo som mal dobrého učiteľa – znovu si uvedomujem, že každý dobrý učiteľ je prameňom životnej inšpirácie a odvážnej tvorivosti. Nemôže byť dobrým učiteľom ten, kto necíti potrebu sa ďalej vzdelávať, kto nevie či nechce ponúkať to, čo spoznal, čo sa sám naučil. Tvorivý učiteľ sa neustále zamýšľa nad svojou prácou a vlastne po celý život by sám mal byť najzvedavejším zo všetkých svojich žiakov.
Zdroj: SITA (Topoľčianske noviny)