Vzdelávanie a výchova

Vybavenie škôl je rozdielne

Vybavenie škôl je rozdielne
S úrovňou počítačovej gramotnosti v základných školách sú predstavitelia ministerstva spokojní. Vyplýva to zo správy o plnení projektu Infovek za rok 2010, ktorú na rokovanie vlády predložil minister školstva Eugen Jurzyca.

Okrem iného Jurzyca v správe spomína, že o jeden počítač v základnej škole sa museli minulý rok deliť v priemere piati žiaci. Zaujímalo nás, aká je v tejto oblasti situácia v ružomberských školách. Základná škola Zarevúca „V súčasnosti máme tri počítačové učebne, a práve v týchto dňoch nám technici inštalujú v dvoch nových učebniach 51 počítačov. Všetky budú, samozrejme, pripojené na internet,“ povedala Katarína Harichová, zástupkyňa riaditeľa školy.

Znamená to, že od budúceho školského roku budú žiaci vo vyučovacom procese využívať 117 počítačov s pripojením na internet. Pri terajšom počte 667 žiakov to znamená, že sa škola takmer zmestí do celoštátneho priemeru piatich žiakov na jeden počítač. Počítače škola získala z viacerých zdrojov - projektu Infovek, projektov financovaných z európskych sociálnych fondov Učenie pre život, Datalan, Modernizácia vzdelávania v ZŠ – Učenie pre život a v rámci rekonštrukcie Základnej školy Zarevúca Ružomberok financovanej z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Aké majú v Zarevúcej plány v oblasti využívania moderných telekomunikačných technológií do budúcnosti? „Chceme mať v každej učebni počítač s interaktívnou tabuľou, pretože počítačovú techniku využívame prakticky v celom vyučovacom procese,“ zdôraznila K. Harichová.

Základná škola Biely Potok
Na zvyšovanie úrovne počítačovej gramotnosti kladú dôraz aj v malých školách. Dôkazom tohto tvrdenia je malotriedka v ružomberskej mestskej časti Biely Potok, ktorú navštevuje 32 žiakov. Tí majú k dispozícii deväť počítačov pripojených na internet, takže 3,5 žiaka na jeden prístroj je nad celoslovenským priemerom. „Počítače využívame nielen počas informatickej výchovy. Uplatnenie nájdu pri matematike, vlastivede, dokonca aj počas výtvarnej výchovy,“ povedala učiteľka Zdenka Mišíková.

Základná škola Sládkovičova
V troch počítačových učebniach má škola s 317 žiakmi spolu 35 počítačov pripojených na internet. V tomto prípade to je pod celoštátnym priemerom uvádzaným v ministerskej správe. Napriek tomu okrem výučby informatiky využívajú žiaci počítače aj v predmetoch slovenský jazyk, hudobná výchova, cudzie jazyky, šach či etická výchova. „Mám pocit, že stále je odporúčaných desať žiakov na jeden počítač, takže z tohto pohľadu viac počítačov nepotrebujeme. No chceme ich mať viac, ale nie na úkor iných odborných učební či kmeňových tried.   Povedal by som, že ich nechceme viac, lebo to nie je o počítačovej učebni, ale o vybavení triedy. Je fajn mať v triede namiesto meotara interaktívnu tabuľu, notebok či vizualizér, ale toto nie je počítačová učebňa,“ povedal Bohuslav Muríň, riaditeľ školy. Dodal, že aktivity súvisiace s podporou počítačovej gramotnosti sú súčasťou vyučovania informatiky. A podpora informatiky v školskom vzdelávacom programe? „Máme odporúčaných mnoho podpor kompetencií, no my preferujeme skôr výchovu žiaka smerom k morálnym hodnotám,“ povedal riaditeľ.

Základná škola sv. Vincenta
Škola má nadštandardné vybavenie – 319 žiakov má v štyroch počítačových učebniach k dispozícii 86 počítačov napojených na internet. Získali ich nielen z viacerých projektov a programov, napríklad, Infovek a Počítače pre dobrú vec, ale niektoré z nich dostali ako dar alebo si ich zabezpečila škola z vlastných zdrojov. Vedenie školy pravidelne zabezpečuje interné školenia pedagógov, aby vo vyučovacom procese využívali najnovšie poznatky z danej oblasti. Napriek opakovanej žiadosti na naše otázky nereagovali zástupcovia veľkých Základných škôl Klačno a Bystrická cesta.

Zdroj: SITA (Liptovské noviny)