Vzdelávanie a výchova

Výskumníci alebo bádateľská metóda

Výskumníci alebo bádateľská metóda
Je nepopierateľné, že naši žiaci majú veľké množstvo prírodovedných poznatkov. Keď však majú tvoriť hypotézy vychádzajúce zo skúmaných prírodovedných problémov alebo interpretovať pozorované skutočnosti, nastáva problém.

Potvrdzujú to aj závery PISA 2009, zameranej na úroveň prírodovednej gramotnosti žiakov v jednotlivých krajinách OECD. Výkon našich žiakov bol štatisticky významne nižší ako priemerný výkon zapojených krajín.

Kde sa stala chyba? Na jednej strane žiaci nadobudli vedomosti, na druhej strane „nevedia, čo s nimi“. Tento stav si vyžaduje zmenu základného pohľadu na prírodovedné vzdelávanie. Žiaci by mali chápať význam, zmysel a metódy vedeckej práce na príkladoch poznávania prírodných objektov, javov a zákonitostí.

Zároveň by mal učiteľ rešpektovať skutočnosť, že deti prichádzajú do škôl s „balíkom“ informácií a vlastných predstáv o svete, ktorý ich obklopuje a s ktorým prichádzajú do kontaktu. Prvé predstavy o svete okolo nich získavajú na základe vlastných zážitkov a rozvíjajú ich cez ďalšie skúsenosti.

Jedným z čiastkových cieľov vzdelávania by malo byť navodenie takých situácií, v ktorých majú žiaci možnosť získavať vedomosti vlastnou aktívnou výskumnou činnosťou. Ako vhodné sa javí využívanie bádania, t. j. výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania. Jednotlivé bádateľské aktivity sa v nej od seba odlišujú v závislosti od miery zapojenia žiaka, práce učiteľa a podpory učebnými materiálmi a pomôckami. Bývajú usporiadané hierarchicky, radí sa k nim interaktívna ukážka, riadené objavovanie, riadené bádanie, viazané bádanie a otvorené bádanie. Riadené objavovanie umožňuje nielen osvojenie si jednotlivých poznatkov, ale aj oboznámenie sa s princípmi vedeckej práce. Vyučovanie bádaním charakterizuje voľnejšie, menej direktívne riadenie učebných aktivít žiakov.

Prihláste sa na seminár pre učiteľov Zábavná fyzika, ktorého cieľom je predstaviť vám niektoré z aktivizačných metód vo vyučovaní fyziky.

Autorka: MK