Vzdelávanie a výchova
Výučbu finančnej gramotnosti v školách treba zefektívniť

Vyplýva to zo Správy o stave vzdelávania zameraného na podporu rozvoja finančnej gramotnosti z dielne rezortu školstva, ktorú dnes vzala na vedomie vláda SR. K tomu, aby žiaci vedeli v budúcnosti narábať so svojimi peniazmi, majú okrem iného prispieť i zbierky úloh pre školy.
Zbierky na rozvoj finančnej gramotnosti sú momentálne v tlači, financované sú z eurofondov, informuje riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská. Na Slovensku funguje Národný štandard finančnej gramotnosti od roku 2009. Ten stanovuje, aké poznatky, zručnosti a skúsenosti musia mať nielen žiaci, ale aj učitelia, aby mohli rozširovať svoje vedomosti o osobných financiách a domácom hospodárení.
Finančná gramotnosť je podľa národného štandardu schopnosť využívať poznatky na efektívne riadenie vlastných peňazí, aby si človek zaistil celoživotné finančné zabezpečenie a dokázal tak viesť domácnosť. Štátna školská inšpekcia v školskom roku 2012/2013 kontrolovala rozvíjanie finančnej gramotnosti v 86 základných školách. Podľa jej zistení národný štandard zaviedli školy na rôznej úrovni, v 20 prípadoch ho nezapracovali školy do vzdelávacieho programu vôbec, v šiestich školách tak urobili čiastočne, 60 škôl ho zapracovalo komplexne.
Slabšou stránkou bolo vzdelávanie učiteľov na podporu rozvoja finančnej gramotnosti, píše sa v správe. "Je potrebné pokračovať v činnostiach, ktoré zvyšujú povedomie spoločnosti o finančnej gramotnosti," uvádzajú autori správy. Školská inšpekcia by si mala opäť posvietiť na to, aká je úroveň finančnej gramotnosti v školách, a to od školského roka 2014/2015. V školách tiež budú merať zručnosti žiakov. V budúcnosti by mala vzniknúť aj metodika, ktorá by rozvoj finančnej gramotnosti dostala do vzdelávacieho programu škôl.
Potrebné sú aj učebné pomôcky, ktoré by mali autori a vydavatelia vytvoriť na základe metodiky rezortu školstva. Ministerstvo školstva a financií tiež majú vytvoriť model systematického a celoplošného finančného vzdelávania, a to do 1. januára 2016. Vzdelávaním žiakov by sa malo dosiahnuť, aby absolvent strednej školy chápal aspoň vo všeobecnosti všetky kľúčové aspekty osobných financií.
V základných školách je finančná gramotnosť zapracovaná do učebných osnov jednotlivých predmetov, príprava je napríklad na hodinách techniky, informatiky či matematiky. Školy môžu robiť aj projektové kurzy, či besedy s odborníkmi. Žiaci sa majú postupne učiť, ako narábať s peniazmi, čo je inflácia, či základné práva spotrebiteľa. V gymnáziách je finančná gramotnosť zahrnutá v matematike a občianskej náuke, či vlastných učebných predmetoch, v odborných školách je v rôznych odborných predmetoch.
Zdroj: SITA