Vzdelávanie a výchova
Vzdelávacie problémy žiakov a ich riešenie

Formy práce so žiakom
1. Individuálna práca (ak je v triede jeden žiak s problémami učenia sa):
- doučovanie (po skončení vyučovania),
- počas vašich voľných hodín (ak to dovoľuje rozvrh hodín žiaka),
- zadávanie samostatných prác, jednoduchších úloh, ktoré neodradia žiaka a pomôžu mu pochopiť učivo,
- individuálny prístup na vyučovacích hodinách.
Táto forma je určite výhodnejšia pre žiaka i pre pedagóga.
2. Skupinová práca (ak je v triede alebo v ročníku viac žiakov s podobnými problémami v danom predmete):
- doučovanie (po skončení vyučovania),
- krúžková činnosť,
- skupinová práca na vyučovaní — zadávanie primeraných úloh skupine s problémami učenia.
Táto forma je náročnejšia pre pedagóga. Musí nájsť metódy práce, aby pomohli viacerým žiakom a aby strávený čas mal zmysel. Žiak sa v skupine nemusí úplne koncentrovať na učenie. Ideálna skupina na učenie je 10 – 12 žiakov.
Individuálna a skupinová forma práce platí pre žiakov šikovných, ale lenivých (tzv. lajdákov) a žiakov so zlými podmienkami na učenie.
3. Práca so špeciálnym pedagógom (ak sa zistia u žiaka poruchy učenia):
- žiak navštevuje individuálne špeciálneho pedagóga v poradni,
- na škole pracuje špeciálny pedagóg a žiak ho pravidelne navštevuje, pedagóg prekonzultuje techniky a formy učenia sa žiaka so špeciálnym pedagógom a realizuje ich sám,
- práca v skupine so žiakmi s rovnakou poruchou učenia sa.
Táto forma je vhodná hlavne pre školu, ktorá má svojho špeciálneho pedagóga. Ideálna kombinácia je aprobácia I. stupeň a špeciálna pedagogika. Pedagóg môže mať kombinovaný úväzok — časť úväzku učiť svoju triedu a časť úväzku sa venovať žiakom so špeciálno-pedagogickými problémami. Väčšina porúch učenia sa môže diagnostikovať na I. stupni. Ak sa začne so žiakom skoro pracovať, dosahujú sa najlepšie výsledky.