Vzdelávanie a výchova
Vzdelávanie detí utečencov v praxi

Deťom cudzincov s povoleným pobytom na území Slovenskej republiky a deťom žiadateľov o udelenie azyl a deťom Slovákov žijúcich v zahraničí sa poskytuje výchova a vzdelávanie, ubytovanie a stravovanie v školách podľa tohto zákona za tých istých podmienok ako občanom Slovenskej republiky.
Zákon stanovuje možnosť organizovania základných a rozširujúcich kurzov štátneho jazyka pre deti cudzincov (a to aj inými právnickými alebo fyzickými osobami po získaní akreditácie).
Zákon tiež vkladá do rúk riaditeľov škôl právomoc zaradiť:
- deti žiadateľov o azyl,
- azylantov,
- deti cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana,
- deti odídencov
do príslušného ročníka podľa „úrovne ich doterajšieho vzdelania a ovládania štátneho jazyka“, a to do troch mesiacov od začiatku konania o udelenie azylu alebo poskytnutie dočasného útočiska.
Pre deti žiadateľov o udelenie azylu v utečeneckých táboroch, ktorých školská dochádzka je podľa tohto zákona povinná, kurzy základov slovenského jazyka odborne a finančne zabezpečuje ministerstvo vnútra.
Pre deti cudzincov s povoleným pobytom na území Slovenskej republiky možno zriaďovať iné ako štátne školy a zabezpečovať výchovu a vzdelávanie aj v inom ako štátnom jazyku za finančnú úhradu.
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov, ktorí vzdelávajú deti cudzincov, podľa predošlých ustanovení, odborne, organizačne, metodicky a finančne zabezpečuje ministerstvo školstva.
Samotná edukácia detí utečencov môže byť ovplyvnená aj ďalšími okolnosťami vyplývajúcimi zo špecifickej situácie dieťaťa. Ako napríklad:
- jazyková bariéra,
- kultúrne odlišné formy komunikácie a interakcie,
- prežité traumy – posttraumatický stresový syndróm,
- pobyt v triede s mladšími spolužiakmi,
- nízke nároky zo strany učiteľa,
- špecifická situácia v rodine
V prístupe k deťom a ich rodičom je potrebné uvažovať o mnohých problémoch, ktorými rodina prechádza. Učiteľ môže len veľmi ťažko pomôcť s riešením týchto problémov, môže však komunikovať so sociálnym pracovníkom tábora a hľadať cesty k spolupráci s rodičmi.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.