Vzdelávanie a výchova
Z prípravy na vyučovanie vytvorte každodenný rituál

Psychológovia odporúčajú, aby prázdniny školákov boli naplnené odpočinkom, hrou, činnosťami, ktorými pomáhajú dospelým, v prípade tých starších aj brigádovaním. „Mali by byť časom stráveným s blízkymi, činnosťami, na ktoré cez školský rok ako rodina nemáme čas,“ hovorí špeciálna pedagogička Mária Juráková z bratislavského Centra pedagogicko-psychologického poradenstva na Hubeného ulici. Keď rodič starostlivo plánoval oddychový čas, mal by to urobiť aj s poslednými prázdninovými dňami.
Nástup do školy by nemal kolidovať s dovolenkou
„Deti treba naladiť a postupne pripraviť na nástup do školy,“ povedala Juráková. Podľa nej nie je vhodné ísť na rodinnú dovolenku tesne pred koncom prázdnin, prípadne keď už sa začína školský rok. Dieťa by vynechalo obdobie adaptácie, systematické opakovanie učiva, prípadne aj preberanie nového. Pred koncom prázdnin treba denný režim dieťaťu aspoň priblížiť k režimu, ktorý ho v najbližších dňoch bude čakať. „Vyhne sa tak zbytočnej únave a preťaženiu,“ vysvetľuje Juráková.
Opakovať si učivo? Ako kto
Veľa rodičov sa pýta, či majú svojich školákov v posledné augustové dni „nútiť“ do opakovania učiva. Juráková hovorí: „Opakovanie učiva posledný augustový týždeň závisí od schopností dieťaťa a nárokov samotného učiteľa, koľko času poskytne na zopakovanie minuloročnej látky.“ Pri deťoch so slabšou pamäťou, prípadne pozornosťou je vhodné vytvoriť väčší časový priestor na zopakovanie alebo opätovné osvojenie už preberaného učiva.
U prvákov aj záťažové situácie
I napriek tomu, že prváci majú za sebou predškolskú prípravu z materskej školy, niektoré deti môžu na záťažovú situáciu spojenú s nástupom do školy zareagovať svojsky. „Náročnosť vstupu do školského prostredia im môžeme uľahčiť vytvorením bezpečného, podporujúceho a milujúceho prostredia, v ktorom sa dieťa na nás môže spoľahnúť,“ zdôrazňuje pedagogička. Prvákom treba predovšetkým vytvoriť dostatok času a priestoru na každodennú domácu prípravu, venovať jej patričnú pozornosť.
Juráková hovorí, že z prípravy na vyučovanie by mal rodič vytvoriť každodenný rituál. Spolu by mali vyložiť školskú aktovku, prezrieť si školské práce, urobiť úlohy, pripraviť učebnice a pomôcky podľa rozvrhu na ďalší deň. „V tomto období môže byť dieťa viac unavené, a preto treba dodržiavať denný režim,“ zdôrazňuje Juráková. Rodič by mal odsledovať najvhodnejší čas na prípravu, jej dĺžku, striedanie jednotlivých činností, prestávky. K úspechu však patrí aj vzájomná informovanosť a zjednotenie práce s učiteľom, vychovávateľom. A čo by rodičom nikdy nemalo chýbať? Dostatok času, trpezlivosti a lásky.
Zdroj: SITA (SME)