Vzdelávanie a výchova
Zahraničné skúsenosti môžu pomôcť pri tvorbe testov

Ako agentúru SITA informoval hovorca MŠVVaŠ SR Michal Kaliňák, konkrétne ide o výsledky medzinárodných porovnávaní žiakov PISA 2012 a poznatky z výsledkov ďalších obdobných meraní (IEA TIMSS 2011, PIRLS 2011, ICILS 2013). Tie by mohli pri tvorbe testov inšpirovať autorov úloh a testov nášho národného projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania". Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Dušan Čaplovič považuje podľa Kaliňáka využívanie poznatkov z medzinárodných meraní pre tvorbu elektronických úloh pre našich žiakov základných a stredných škôl za mimoriadne prínosné. “Čím viac dokážeme úspešne využiť poznatky ainformácie získané ztakýchto prestížnych meraní, o to viac sa priblížime hodnoteniam kvality, ktoré nebudú pocitové ale faktografické a štandardizované, čo napokon ocení nielen široká učiteľská verejnosť, ale aj samotní žiaci,“ cituje tlačová správa Dušana Čaploviča.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) spracúva v súčasnosti výsledky testovania 15-ročných žiakov štúdie OECD PISA 2012 a zároveň pripravuje podmienky na testovanie PISA 2015, ktoré sa uskutoční výhradne elektronicky. Lepšie zvládnutie elektronickej formy medzinárodného testovania v roku 2015 žiakom na Slovensku umožní národný projekt “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“. Žiaci škôl zapojených do projektu si častejším elektronickým “skúšaním“ počas školských rokov 2013/ 2014 a 2014/ 2015 ľahšie zvyknú na modernú formu overovania vedomostí, informoval ďalej hovorca ministra školstva.
Testy PISA, ktoré sú dielom medzinárodných odborníkov, obsahovali v roku 2012 úlohy z matematickej, čitateľskej, prírodovednej a finančnej gramotnosti a riešenie problémov. To korešponduje s požiadavkami na nové spôsoby testovania v rámci národného projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania v súčasnosti analyzuje výsledky z PISA 2012 a zistené informácie využije aj pri tvorbe úloh a testov. “NÚCEM kladie dôraz na vypracovanie nových a originálnych testov pre elektronické testovanie pre všetky vzdelávacie oblasti a úrovne,“ citoval riaditeľku NÚCEM Romanu Kanovskú v tlačovej správe hovorca rezortu školstva.
Kanovská zdôraznila, že vytvorenie kvalitnej úlohy a testu je náročné a preto je dobré využiť aj zahraničné skúsenosti. “V tvorbe elektronických úloh a testovaniach žiakov prostredníctvom počítačov sú progresívne najmä krajiny na severe a západe Európy. Z technologického, obsahového a výskumného hľadiska riaditeľka Kanovská považuje za inšpiratívny holandský systém testovania vrátane modelu banky úloh, ktorý je z hľadiska tvorby úloh a testov, ako aj výskumu v oblasti kvality vzdelávania jeden z najšpičkovejších v Európe,“ informoval Kaliňák. Dodal, že podľa údajov z roka 2012 elektronické testovanie na rôznej úrovni používa 18 európskych štátov, pričom Slovensko sa do elektronického testovania zapojilo v roku 2008. Napríklad v Dánsku, Holandsku, Nórsku a Estónsku elektronicky testujú na najvyššej národnej úrovni, na Slovensku a v Rumunsku na úrovni pilotných testov, v Česku a Rakúsku na úrovni hodnotenia.
V rámci projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“, ktorý realizuje NÚCEM , vznikne 30-tisíc nových úloh a 150 testov zo všeobecno-vzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl a pre stredné školy. Týkať sa budú predmetov: slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, anglický jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, biológia, fyzika, chémia, dejepis, geografia, občianska náuka, matematika, informatika. Nové úlohy a testy vytvoria stovky učiteľov z rôznych regiónov Slovenska, dodal v tlačovej správe hovorca ministra školstva Kaliňák.
Zdroj: SITA