Vzdelávanie a výchova

Zavádzanie aktivizujúcich metód do vyučovania

Zavádzanie aktivizujúcich metód do vyučovania
Výučba je hlavnou náplňou učiteľského povolania a väčšina učiteľov by potvrdila, že je to náročný proces. Z didaktického hľadiska je učivo možné sprostredkovať rôznymi spôsobmi a formami.

Pozornosť žiaka ako podmienku jeho ďalšej úspešnosti (v zmysle nových úloh vzdelávania, nie bezduchého memorovania) vieme dosiahnuť najmä aktivizáciou žiakov prostredníctvom vnesenia interaktivity do vyučovania. Čo to znamená? Vzbudiť záujem, motivovať, vtiahnuť a aktívne zapojiť žiaka do výučby.

Aktivizujúce metódy sú postupy, ktoré vedú vyučovanie tak, aby boli výchovno-vzdelávacie ciele dosahované najmä na základe vlastnej učebnej práce žiakov, pričom sa dôraz kladie na myslenie a riešenie problémov. Dajú sa uplatniť vo všetkých fázach vyučovacej hodiny, s určitým obmedzením vo fáze zhrnutia učiva, keď je najvhodnejšia klasická monologická metóda – zhrnutie učiteľom, aby nedošlo k nepresnostiam alebo nejasnostiam.

Pri zavádzaní nových metód je vždy najdôležitejšia úloha učiteľa – inovátora, ktorý tieto novinky zavádza. Inovátor je človek, ktorý sa usiluje o nový, originálny prístup k riešeniu problémov, čo vyžaduje odvahu hľadať nové postupy, no predovšetkým si ich overiť v praxi.

Ak sa rozhodneme meniť štýl výučby, narazíme na problém výmeny „vyskúšaného“ za „niečo úplne nove“. Vhodné je začať postupne — návštevou hodín, projektov učiteľov, ktorí už majú nejaké skúsenosti v tejto oblasti, prípadne absolvovať vzdelávanie, ktoré využíva aktivizujúce metódy (učiteľ/-ka si ich vyskúša sám/-a na sebe), realizovať modelové hodiny, zabezpečiť si literatúru s aktivitami, príkladmi uplatnenia metód a postupov.

Skôr než si sami vypracujeme scenár hodiny alebo bloku s využitím takýchto metód, skúsme vyskúšať to, čo sme videli. Až potom pristúpme k vypracovaniu vlastných hodín/blokov. Aj tu platí zásada postupnosti od jednoduchších metód a postupov k zložitejším. Je lepšie začať s jednoduchšou metódou, napr. brainstormingom, krížovkou a pod., ako s náročnou metódou, akou je napríklad simulačná hra, ktorá si vyžaduje už určite skúsenosti.

Vybrané z publikácie Inovatívne a a aktivizujúce metódy vo výučbe 1. – 4. ročníka ZŠ, v ktorej nájdete množstvo námetov, ako motivovať a zapojiť žiaka do vyučovacieho procesu.