Vzdelávanie a výchova

Zdravotná výchova v materskej škole a jej špecifiká

Zdravotná výchova v materskej škole a jej špecifiká
Zdravotná výchova sa stará o zvyšovanie zdravotného uvedomenia verejnosti a charakterizuje chápanie zdravia prevažne z biologického hľadiska. Jej úlohou je pôsobenie na jednotlivcov i na verejnosť v oblasti starostlivosti o vlastné zdravie i zdravie blízkych, bezpečného a zdravého správania sa, hygieny a starostlivosti o zdravie, zdraviu prospešného stravovania, poskytovania predlekárskej prvej pomoci, udržania psychickej a duševnej rovnováhy, prevencie.

Tieto oblasti zdravotnej výchovy sú transformované do procesu edukácie v predprimárnom stupni vzdelávania v širších súvislostiach s prihliadnutím na špecifické atribúty predškolského veku. Ciele predprimárneho vzdelávania, ako aj zameranie inštitucionálnej predškolskej výchovy, kladú dôraz na starostlivosť o zdravie dieťaťa v každej oblasti jeho rozvoja.

Zdravotná výchova v materskej škole nie je vyprofilovaná ako samostatný celok, je integrovaná do obsahu výchovy a vzdelávania a prelína sa vo všetkých tematických okruhoch (Ja som, Ľudia, Príroda, Kultúra) a vzdelávacích oblastiach (perceptuálno-motorickej, kognitívnej, sociálno-emocionálnej) Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 — predprimárne vzdelávanie. Je zároveň integrovanou súčasťou školských vzdelávacích programov a v rámci užšej profilácie školy sa môže v rozšírenej forme uskutočňovať prostredníctvom prierezovej témy Ochrana človeka a zdravia (Guziová, 2008).

Pri uplatňovaní obsahu výchovy k zdraviu v materskej škole vzhľadom na dieťa venujeme pozornosť:

  • utváraniu pozitívnych postojov k svojmu organizmu, svojmu zdraviu i zdraviu iných
  • vnímaniu a rozlišovaniu stavu zdravia a choroby,
  • podporovaniu tendencií vedúcich k zachovaniu zdravia v bežných i krízových situáciách
  • nadobúdaniu spôsobilosti na elementárnej úrovni pomôcť druhým pri úraze alebo ochorení,
  • privolaniu pomoci dospelého v situáciách ohrozujúcich vlastné zdravie alebo zdravie iných,
  • uplatňovaniu hygieny vo vzťahu k vlastnému telu, predchádzaniu šírenia chorôb,
  • uskutočňovaniu pravidelných pohybových aktivít, vrátane pohybu vonku a v prírode,
  • budovaniu adekvátnych reakcií na situácie ohrozujúce zdravie,
  • rozvíjaniu schopnosti sebaochrany v simulovaných život ohrozujúcich situáciách ako súčasti prípravy na zvládnutie skutočnej životnej reality.

 

Taktiež je nevyhnutné akceptovať:

  • dosiahnutú úroveň aktuálneho vývinu dieťaťa,
  • skúsenosti, ktoré dieťa už má (napr. skúsenosť z návštevy lekára, z prežívania choroby a následného liečenia, skúsenosť s poranením), pričom podporujeme získavanie nových skúseností,
  • záujmy dieťaťa — činnosti orientujeme na dieťa — dieťa je centrom diania, akceptujeme mieru jeho angažovanosti v problematike,
  • individuálne potreby a osobitosti jednotlivcov — rešpektujeme osobné tempo, rôzne spôsoby učenia sa, temperament a pod.

    Aplikujeme edukačné stratégie a činnosti, ktoré podporujú priamu angažovanosť dieťaťa a aktivizujú všetky procesy myslenia, hrovú činnosť, zdravotno-výchovné hry, praktickú činnosť, hranie rolí, riešenie problémových úloh, kladenie otázok, diskusiu, riešenie modelovej situácie, skúsenostné učenie, učenie sa pokusom a omylom, kooperatívne učenie, inscenačné a aplikačné metódy, brainstorming, pojmové mapovanie, diskusnú sieť, metódu kocka, tvorbu kníh a encyklopédií, tvorbu básní (sinquainu) atď.

    Vybrané z publikácie Dieťa a jeho svet.