Vzdelávanie a výchova
Žiaci 1. stupňa ZŠ dostanú kvalifikovaných jazykárov

Projekt financovaný zo zdrojov EÚ bol schválený 16. septembra 2008 s cieľom znížiť nekvalifikovanosť učiteľov cudzích jazykov na 1. stupni základných škôl (ZŠ), ktorá bola v roku 2008 takmer 95-percentná. Ako na dnešnej tlačovej besede k vyhodnoteniu projektu povedal minister školstva Dušan Čaplovič, "viacjazyčnosť považujem za veľmi dôležitú nielen pre tento stredoeurópsky priestor, ale aj v rámci európskej integrácie a globalizujúceho sa sveta."
Vo výučbe cudzích jazykov sa musí podľa ministra odrážať aj história a kultúra danej krajiny. Zároveň sú cudzie jazyky, ich znalosť a využívanie dôležité aj pri uplatnení sa na trhu práce, upozornil a pripomenul, že jednou z jeho priorít sú bilingválne gymnázia.
Výsledkom projektu je v prvom rade to, že "jazykári budú ovládať cudzí jazyk, pretože náhrady vyhlášok a samotný zákon o pedagogických zamestnancoch umožňuje momentálne učiť aj učiteľom, ktorí cudzí jazyk neovládajú," povedala pre agentúru SITA Darina De Jaegher zo Štátneho pedagogického ústavu. Učitelia, čo prešli vďaka projektu vzdelávaním už ovládajú cudzí jazyk na dostatočnej úrovni pre žiakov mladšieho školského veku, "aby ich dokázali cudzí jazyk naučiť a okrem toho sú odborne pripravení na túto výučbu". Ako pre SITA dodala Darina De Jaegher, ak pred začiatkom projektu nebolo 95% jazykárov na 1. stupni kvalifikovaných, tak "teraz je výsledok, že 97 percent - v prípade výberu prvého cudzieho jazyka, bude kvalifikovaných učiteľov, ktorí budú aj jazykovo aj odborne pripravení na výučbu cudzieho jazyka".
Do apríla tohto roka vďaka projektu získalo kvalifikáciu vyučovať žiakov 1. stupňa ZŠ 779 učiteľov a 115 aprobovaných učiteľov cudzieho jazyka 2. stupňa ZŠ. V máji sa začnú obhajoby záverečných prác najväčšej skupiny - 2 393 učiteľov 1. stupňa. Do praxe sa tak v nadchádzajúcom školskom roku dostane 3 287 jazykárov na 1. stupni. Z nich je 85% učiteľov anglického jazyka, 11,7% nemčinárov, 2,2% ruštiny a 1,1% tvoria učitelia románskych jazykov - francúzštiny, španielčiny a taliančiny. V číselnom vyjadrení to je 2 803 angličtinárov a 484 učiteľov ostatných jazykov. Ako doplnil Čaplovič, požiadavky spoločností pôsobiacich aj na Slovensku sú, aby sa v školách viac kládol dôraz aj na iné jazyky ako len na angličtinu, napríklad na nemčinu či francúzštinu. Minister školstva sa na základe odporúčaní expertov rozhodne, akým spôsobom to dosiahnuť. Prípadná zmena je možná najskôr od septembra 2014.
Do projektu sa prihlásilo viac ako 6 000 učiteľov a počas prvého semestra sa začalo vzdelávať 5 823 učiteľov v šiestich jazykoch: anglickom, nemeckom, ruskom, francúzskom, talianskom a španielskom. Vzdelávali sa v troch skupinách podľa úrovne znalosti jazyka - od začiatočníkov cez pokročilých až po aprobovaných učiteľov cudzích jazykov druhého stupňa. Podľa toho trvalo aj vzdelávanie jazykárov - osem, štyri alebo dva semestre. Učitelia popri jazykovom absolvovali aj odborné vzdelávanie, ktoré zabezpečovalo deväť univerzít na Slovensku. Jazykovú pripravenosť učiteľov následne preverili testy vytvorené slovenskými odborníkmi v spolupráci s expertmi z francúzskeho Centre international d´études pédagogiques v Paríži. Toto centrum je jedným z mála v EÚ, ktoré získalo od Rady Európy odporúčanie na tvorbu testov a testovacích nástrojov v súlade so Spoločných európskym referenčným rámcom pre jazyky. Projekt sa skončí v marci 2014, určených je naň vyše 16,42 milióna eur (85% z európskych zdrojov, 15% zo štátneho rozpočtu SR), pričom doteraz bolo vyčerpaných 14 mil. eur, informoval na tlačovej besede riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Viliam Kratochvíl. Pripomenul, že za projektom je skrytá zložitá a namáhavá práca organizátorov, univerzít aj európskych partnerov. Cieľom je skvalitniť výučbu cudzích jazykov nielen na 1. stupni ZŠ, ale aj v stredných školách, dodal Kratochvíl.
Zdroj: SITA