Vzdelávanie a výchova

Žiaci levického gymnázia vytvorili najlepšiu Reťazovú reakciu

Žiaci levického gymnázia vytvorili najlepšiu Reťazovú reakciu
Vzdelávací portál Chemgeneration.com vyzval začiatkom školského roka žiakov stredných škôl a osemročných gymnázií z celého Slovenska, aby sa zapojili do jednej z najzaujímavejších vedeckých súťaží zvanej Reťazová reakcia.

Po mesiaci a pol usilovnej práce poslalo 21 tímov zo 16 škôl videá svojich zariadení poháňaných sériou fyzikálnych a chemických reakcií. Celkovo 105 žiakov a 21 učiteľov z 15 miest Slovenska bojovalo o priazeň odbornej poroty i širokej verejnosti, ktoré sa vzácne zhodli na víťazovi v oboch súťažných kategóriách. Víťazom súťaže sa stal tím “Gavaci“ z Gymnázia A. Vrábla z Levíc.

Prírodovedná súťaž Reťazová reakcia bola založená na zvedavosti a kreativite žiakov a ich schopnostiach riešiť problémy. Cieľom súťažných tímov bolo vytvoriť unikátne, samočinné fyzikálno-chemické zariadenie a natočiť ho na video. Tím, ktorého stroj bol kreatívny, efektívny, precízny a teoreticky správne prezentovaný, uspel. Pri plnení tejto úlohy mohli žiaci využiť rôzne pomôcky, ako aj svoje doterajšie vedomosti získané v škole. Toto kreatívne experimentovanie malo mladým ľuďom priblížiť vedu a predstaviť jej úlohu, ktorú zohráva v našom každodennom živote a zároveň v udržateľnom rozvoji našej budúcnosti.

„Už viac ako tri roky sa intenzívne venujeme edukačným projektom, ktoré propagujú prírodné vedy. Tohtoročná Reťazová reakcia sa stretla s veľmi dobrou odozvou od škôl, pedagógov i samotných žiakov. Vďaka tejto súťaži sme boli svedkami vysoko kreatívnych riešení a záujmu mladých ľudí o hravé experimentovanie," povedala Edita Hippová, konateľka spoločnosti BASF Slovensko spol. s r.o.

Súťaž, ktorá sa konala celkovo v 9 krajinách strednej Európy, organizovala spoločnosť BASF spolu s lokálnymi partnermi. Na Slovensku to bolo možné vďaka podpore Slovenskej chemickej spoločnosti, Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu SR, Ústavu polymérov Slovenskej akadémie vied a Združeniu učiteľov chémie. Zástupcovia partnerov projektu boli zároveň aj členmi odbornej poroty, ktorí hodnotili zaslané videá a stroje po kreatívnej, odbornej, ale i environmentálnej stránke.