Vzdelávanie a výchova
Žiak pod vplyvom alkoholu

Nie je pravidlo, že každý pedagóg sa vo svojej učiteľskej praxi bežne stretáva s užívaním alkoholu žiakov na vyučovaní. Niektorí sa s týmto javom nemusia stretnúť vôbec, niektorí sa s ním stretnú možno jediný raz, no sú medzi nami aj učitelia, ktorí sú s týmto problémom konfrontovaní v pravidelných intervaloch.
- Zvážte svoju reakciu
Po zaregistrovaní opitého žiaka v triede zvážte svoju reakciu. V prípade, že takýto žiak nespôsobuje vám ako vyučujúcemu nijaké problémy, možno ho v triede ponechať a jeho stav riešiť neskôr. Je len na rozhodnutí pedagóga, či situáciu verejne pomenuje, alebo nie, sám musí rozhodnúť o tom, ktorý krok je vhodný a perspektívny.
- Vyčlenenie z kolektívu
Ak nastane situácia, že opitý žiak ruší vyučovanie a rozptyľuje pozornosť spolužiakov a vyučujúceho, príp. ich ohrozuje, je vhodné vyčleniť ho z kolektívu.
- Odvedenie žiaka k odborníkovi
Ak je to technicky možné, treba žiaka odviesť k školskému špeciálnemu pedagógovi, školskému psychológovi alebo výchovnému poradcovi. Oni majú vo svojej pracovnej náplni vytvorený priestor na individuálnu prácu s problémovými žiakmi.
- Rodičia, lekárske ošetrenie, polícia
Môžeme požiadať rodiča problémového žiaka, aby si po dieťa prišiel do školy, príp. ich poslať na lekárske ošetrenie alebo v krajnom prípade môžeme zavolať políciu.
- Školský lekár
V prípade ošetrenia žiaka je vhodná komunikácia so školským lekárom, len on môže odborne posúdiť stav žiaka a fyzické následky situácie, ktorá si vyžiadala jeho ošetrenie.
- Podnet na kuratelu
Ak triedny učiteľ alebo iný pedagóg, ktorý bol poverený doriešením prípadu žiaka pod vplyvom alkoholu, zhodnotí situáciu ako vážnu alebo pri vyšetrovaní okolností, ktoré viedli k požitiu alkoholu, sa odôvodnene domnieva, že bol narušený zdravý, normálny vývoj osobnosti dieťaťa, je možné i podanie podnetu na kuratelu, políciu a následné riešenie cestou rôznych inštitúcií (liečenie, hospitalizácia, centrum poradensko-psychologických služieb, diagnostické centrum, súd a pod.).V rámci riešenia vzniknutej situácie je vhodné pozhovárať sa aj s kolektívom triedy o probléme, o možných príčinách jeho vzniku, a ak je medzi deťmi a dospelým otvorená, priateľská atmosféra, možno ako tému do diskusie zaradiť aj hľadanie možností, ako pomôcť spolužiakovi.
Na prvom mieste v tomto prípade stoja diskrétnosť a slušnosť! S dieťaťom, rodičmi a inými zainteresovanými osobami by mala komunikovať jedna, pre všetky strany dôveryhodná osoba, hrajúca rolu mediátora – prostredníka.
Vybrané z publikácie Čo robiť, keď...