2 príspevky / 0 nový
Posledné pridané
Martina2206
Vzdelávanie pedagógov vs. plán práce

Dobrý deň,
chcela by som Vás poprosiť o radu ohľadne profesijného rozvoja pedagógov ak ide o inovačné, špecializačné, rozširujúce a atestačné vzdelávanie.

Zaujíma ma či je legislatívne ošetrené, že vzdelávanie za príplatky má v kompetencii iba riaditeľ školy, ktorý rozhoduje o tom, kto sa vzdelávať môže, kto nie.
Profesijný rozvoj má byť uvedený v pláne práce školy (tak nás informuje každý rok riaditeľ školy), vždy nám len na septembrovej pedagogickej porade oznámi, že vedenie vypracovalo plán školy. Pedagógovia nemajú právo sa k nemu vyjadrovať alebo ho pripomienkovať?
Pokiaľ sa ozveme pred prázdninami, odpoveď je, že to budeme riešiť na jeseň. Keď sa dotazujeme na jeseň, že si chceme robiť inovačné vzdelávanie, atestácie a pod.. je nám povedané, že už je urobený plán práce a nie sme tam. Počas roka je bezpredmetné pýtať sa či sa môžeme vzdelávať. Uvediem, že ide o inovačné programy, ktoré si robíme v mimopracovnom čase, hradíme si všetky náklady, na skúšky si nečerpáme voľno....
Naozaj o tom, kto si urobí vzdelávanie rozhoduje iba riaditeľ? Má pedagóg sa nejak brániť?
5 rokov mi bola zamietnutá možnosť urobiť si atestáciu lebo ....plán práce. Plán práce nemáme zverejnený na stránke, nie je k nahliadnutiu k zborovni, má naňho zamestnanec nárok??
Je v poriadku to, že určitý zamestnanci ci robia rozširujúce vzdelávanie (na VŠ) na ktoré dostanú všetko možné študijné voľno a štúdium nesúvisí s ich výkonom profesie?
Poprosila by som Vás názor, či existuje cesta podporená legislatívou, ktorá hovorí o profesijnom rozvoji/pláne práce a práve učiteľov vyjadriť sa, spolurozhodovať alebo sa voči tomuto stanovisku obrátiť?

Je nás viac, čo pracujeme už dlho (vyše 10rokov) nemáme atestácie, inovačné vzdelávanie, žiadne príplatky...atď.
Vopred ďakujem

Maria Pavlikova
Vzdelávanie pedagógov vs. plán práce

Váš problém nie je v legislatíve, ale vo vzťahoch na pracovisku. Uvádzate, že niektorí zamestnanci sa vzdelávajú aj s poskytnutím školského voľna a niektorí nie. Plán práce školy patrí medzi pedagogickú dokumentáciu, ktorú vydáva riaditeľ školy a jeho obsah vychádza zo školského vzdelávacieho programu. Máte na mysli plán profesijného rozvoja, ktorému je venovaná celá Tretia časť zákona č. 138/2019 Z. z., a to od § 40 do § 70. Profesijný rozvoj sa riadi podľa plánu profesijného rozvoja, ktorý vyplýva zo zamerania školy. Plán profesijného rozvoja vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade, so súhlasom zástupcov zamestnancov a po schválení zriaďovateľom, najmenej na jeden školský rok a najviac na päť školských rokov. Plán profesijného rozvoja možno počas jeho platnosti dopĺňať a meniť v súlade s aktuálnymi potrebami školy (§ 40). Vzdelávať sa môžete aj na vlastné náklady, ale ak predložíte riaditeľovi osvedčenie o úspešnom ukončení konkrétneho vzdelania, za ktoré sa priznáva príplatok za profesijný rozvoj podľa § 14e zákona č. 553/003 Z. z., máte na tento príplatok nárok. Skúste to riešiť cestou zástupcov zamestnancov. Pozrite si aj práva pedagogických zamestnancov v § 3 zákona č. 138/2019 Z. .z, kde v´podľa bodu g) máte právo na profesijný rozvoj.