Vzdelávanie a výchova

Začínajúci pedagóg v materskej škole

Adaptačné vzdelávanie patrí podľa zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov medzi druhy kontinuálneho vzdelávania (§ 35, ods. 1 – 9).

Ďalšie podrobnosti na účely zákona o kontinuálnom vzdelávaní upravuje vyhláška MŠ SR č. 445/2009 Z. z. o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.

Cieľom adaptačného vzdelávania začínajúceho pedagogického zamestnanca (začínajúcej učiteľky materskej školy) je získanie profesijných kompetencií potrebných na výkon činnosti samostatného pedagogického zamestnanca. Trvá spravidla jeden rok. Uskutočňuje sa podľa vzdelávacieho programu adaptačného vzdelávania, ktorý vypracuje zamestnávateľ podľa Rámcového programu, ktorý vydá ministerstvo. Ministerstvo školstva SR schválilo Smernicu č. 19/2009-R z 20. októbra 2009, ktorou sa vydáva Rámcový program adaptačného vzdelávania.

Začínajúca učiteľka materskej školy vykonáva pedagogickú činnosť pod dohľadom uvádzajúceho pedagogického zamestnanca, je povinná absolvovať adaptačné vzdelávanie a úspešne ho ukončiť najneskôr do dvoch rokov od vzniku pracovného pomeru. Môže vykonávať špecializovanú činnosť triedneho učiteľa najviac v jednej triede.

Začínajúci pedagóg (začínajúca učiteľka materskej školy) má kompetencie na úrovni profesijného štandardu prvého kariérového stupňa absolventa školy, ktorý spĺňa požadované vzdelanie na výkon činnosti pre materskú školu podľa platných predpisov.

Vzájomné vzťahy medzi zamestnancami materskej školy výrazne vplývajú na atmosféru v materskej škole i v triede. Pokiaľ sa dokáže začínajúca učiteľka „naladiť na rovnakú vlnovú dĺžku“, ktorá vládne v materskej škole, pomôže jej to ľahšie zvládať stresové situácie a eliminovať vzájomné konfrontácie. Stáva sa, že ak sa začínajúca učiteľka nedokáže „zžiť“ s kolektívom, odchádza z neho.

Veľmi dôležitá je rovina vzťahov medzi učiteľkou a rodičmi. Pre začínajúcu učiteľku môže byť najzložitejšia a najťažšia. Oveľa istejšia sa nepochybne cíti v interakcii s deťmi, ktoré sú objektom jej profesionálneho pôsobenia. Treba mať na pamäti, že rodičia sú významnými sociálnymi partnermi, majú vplyv na fungovanie školy a v neposlednom rade i na jej kvalitu.

Viac sa dozviete v poslednej aktualizácii publikácie Manažment materskej školy.