Vzdelávanie a výchova

Zahraničné skúsenosti môžu pomôcť pri tvorbe testov

Zahraničné skúsenosti môžu pomôcť pri tvorbe testov
Výsledky analýz medzinárodných meraní vedomostí žiakov môžu pomôcť pri tvorbe elektronických úloh pre našich žiakov.

Ako agentúru SITA informoval hovorca MŠVVaŠ SR Michal Kaliňák, konkrétne ide o výsledky medzinárodných porovnávaní žiakov PISA 2012 a poznatky z výsledkov ďalších obdobných meraní (IEA TIMSS 2011, PIRLS 2011, ICILS 2013). Tie by mohli pri tvorbe testov inšpirovať autorov úloh a testov nášho národného projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania". Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Dušan Čaplovič považuje podľa Kaliňáka využívanie poznatkov z medzinárodných meraní pre tvorbu elektronických úloh pre našich žiakov základných a stredných škôl za mimoriadne prínosné. “Čím viac dokážeme úspešne využiť poznatky ainformácie získané ztakýchto prestížnych meraní, o to viac sa priblížime hodnoteniam kvality, ktoré nebudú pocitové ale faktografické a štandardizované, čo napokon ocení nielen široká učiteľská verejnosť, ale aj samotní žiaci,“ cituje tlačová správa Dušana Čaploviča.

Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) spracúva v súčasnosti výsledky testovania 15-ročných žiakov štúdie OECD PISA 2012 a zároveň pripravuje podmienky na testovanie PISA 2015, ktoré sa uskutoční výhradne elektronicky. Lepšie zvládnutie elektronickej formy medzinárodného testovania v roku 2015 žiakom na Slovensku umožní národný projekt “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“. Žiaci škôl zapojených do projektu si častejším elektronickým “skúšaním“ počas školských rokov 2013/ 2014 a 2014/ 2015 ľahšie zvyknú na modernú formu overovania vedomostí, informoval ďalej hovorca ministra školstva.

Testy PISA, ktoré sú dielom medzinárodných odborníkov, obsahovali v roku 2012 úlohy z matematickej, čitateľskej, prírodovednej a finančnej gramotnosti a riešenie problémov. To korešponduje s požiadavkami na nové spôsoby testovania v rámci národného projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania v súčasnosti analyzuje výsledky z PISA 2012 a zistené informácie využije aj pri tvorbe úloh a testov. “NÚCEM kladie dôraz na vypracovanie nových a originálnych testov pre elektronické testovanie pre všetky vzdelávacie oblasti a úrovne,“ citoval riaditeľku NÚCEM Romanu Kanovskú v tlačovej správe hovorca rezortu školstva.

Kanovská zdôraznila, že vytvorenie kvalitnej úlohy a testu je náročné a preto je dobré využiť aj zahraničné skúsenosti. “V tvorbe elektronických úloh a testovaniach žiakov prostredníctvom počítačov sú progresívne najmä krajiny na severe a západe Európy. Z technologického, obsahového a výskumného hľadiska riaditeľka Kanovská považuje za inšpiratívny holandský systém testovania vrátane modelu banky úloh, ktorý je z hľadiska tvorby úloh a testov, ako aj výskumu v oblasti kvality vzdelávania jeden z najšpičkovejších v Európe,“ informoval Kaliňák. Dodal, že podľa údajov z roka 2012 elektronické testovanie na rôznej úrovni používa 18 európskych štátov, pričom Slovensko sa do elektronického testovania zapojilo v roku 2008. Napríklad v Dánsku, Holandsku, Nórsku a Estónsku elektronicky testujú na najvyššej národnej úrovni, na Slovensku a v Rumunsku na úrovni pilotných testov, v Česku a Rakúsku na úrovni hodnotenia.

V rámci projektu “Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania“, ktorý realizuje NÚCEM , vznikne 30-tisíc nových úloh a 150 testov zo všeobecno-vzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl a pre stredné školy. Týkať sa budú predmetov: slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, anglický jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, biológia, fyzika, chémia, dejepis, geografia, občianska náuka, matematika, informatika. Nové úlohy a testy vytvoria stovky učiteľov z rôznych regiónov Slovenska, dodal v tlačovej správe hovorca ministra školstva Kaliňák.

Zdroj: SITA