Vzdelávanie a výchova
Základné školy zaostávajú

OECD testuje každé tri roky schopností žiakov základných škôl v čítaní, matematike a prírodných vedách. V porovnaní s priemerom vyspelých krajín sme stále pozadu. Príčin je viacero. Zdá sa však, že hlavným problémom súd chýbajúce peniaze na učiteľov a vybavenie škôl. "Do istej miery je to aj možnosťami našich verejných financií," povedal bývalý minister školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS).
Aj keď sa mierne zaostávanie slovenských žiakov nemusí zdať ako problém, opak je pravdou. Základné vzdelanie vo veľkej miere predurčí schopností ľudí uplatniť sa v živote, napríklad na pracovnom trhu. Ekonómovia by počítali, že keby žiaci dosiahli v testoch aspoň priemernú úroveň, ekonomike by sa lepšie darilo. Pre šikovnejších ľudí by v roku 2050 produkcia našej ekonomiky vzrástla o deväť percent. Štefan Kišš z Inštitútu finančnej politiky tvrdí: "Lepšie kvalitnejšie vzdelávanie zvyšuje produktivitu pracovníkov, stávajú sa výkonnejšími, flexibilnejšími."
Ministerstvo školstva musí zvýšiť záujem žiakov o knihy. Základným školám odporučilo tituly, ktoré by mohli byť atraktívnejšie na čítanie. Tak isto pripravilo novú učebnicu na zlepšenie kvality čítania. Nastupujúci minister školstva Dušan Čaplovič zatiaľ avizoval zmeny len pre stredné školy. Chcel by pre ne zaviesť akreditácie a rozdeliť študentov podľa priemeru známok. Na jeho opatrenia pre základné školy si tak zatiaľ budeme musieť počkať.
Zdroj: SITA (TA3)