Zdravie - APRÍL - 2018
Dobrý deň,
aprílový Kaleidoskop sme venovali zdraviu a všetkému čo s ním súvisí. Rozhodli sme sa tak z dôvodu, že WHO - Svetová zdravotnícka organizácia vyhlásila 7. apríla za svetový deň zdravia. Zdravie patrí medzi to najhodnotnejšie, čo človek má. Hovorí sa, že sa nedá kúpiť. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo vlastne zdravie je? Podľa Wikipedie je to telesné, duševné a sociálne blaho. Je opakom choroby. Svetová zdravotnícka organizácia ho definuje ako “stav duševnej, fyzickej a sociálnej pohody a nielen ako stav neprítomnosti choroby a slabosti.” Podľa tejto definície je údajne až 95% populácie nezdravej.
Želáme vám najmä pevné zdravie :) toho nikdy nie je dosť…
Biológia - Ľudské telo
Telo človeka je súborom orgánov, ktoré spoločne tvoria ľudský organizmus. Skladá sa z hlavy, krku, trupu a horných a dolných končatín. V našom pracovnom liste sa zameriavame na jednotlivé anatomické sústavy - viete ich správne zakresliť?
Tematický celok:
- Biológia človeka
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Poznať základnú stavbu a funkcie sústav orgánov človeka.
Stiahnite si dokument
Fyzika - Pľúca
Pľúca sú hlavným orgánom dýchacej sústavy. Slúžia na dýchanie, u človeka sa delia na pravú a ľavú časť, obsahujú veľké množstvo alveol. Umiestnené sú v hrudníku, chráni ich hrudný kôš. Koľko vzduchu sa do nich zmestí? Hádajte :) Viac budete vedieť po experimente.
Tematický celok:
- Meranie. Meranie objemu.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Poznať fyzikálnu veličinu objem.
- Vedieť odmerať objem kvapalín, plynov a tuhých látok
Medzipredmetové vzťahy:
Biológia: Dýchacia sústava človeka.
Matematika: Výpočet priemerných hodnôt.
Stiahnite si dokument
Chémia - Vitamíny
Vitamíny sú látky, ktoré sú pre organizmus v malých množstvách nevyhnutné. Ľudské telo si ich nedokáže samo syntetizovať, musí ich získavať z potravy. V našom tele majú funkciu katalyzátorov biochemických reakcií.
My sme si pre vás pripravili experiment, pomocou ktorého je možné dokázať prítomnosť vitamínu C.
Tematický celok:
- Prírodné látky
- Oxidačno-redukčné reakcie
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Poznať základnú stavbu a funkcie prírodných látok.
Stiahnite si dokument
Matematika - Chrípka
Je nákazlivé vírusové ochorenie. Spôsobuje ho RNA vírus z čeľade Orthoyxoviridae. Šíri sa rýchlo po svete a zapríčiňuje ekonomické škody. Zaujímavé je, že odborný názov - influenza pochádza z talianskeho slova, ktoré znamená vplyv hviezd. Kedysi teda ľudia verili, že chrípku spôsobujú astrologické vplyvy.
Pripravili sme si pre vás aktuálny graf priebehu chrípkových ochorení v uplynulej sezóne, pozorne si ho prezrite a vypracujte úlohy.
Tematický celok:
- Kontextové a podnetové úlohy využívajúce tabuľky a grafy.
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa vyskytujú ako podnet dáta (tabuľky, diagramy, mapy, schémy).
- Čítať (interpretovať) údaje z tabuľky a z grafu.
- Znázorniť údaje z tabuľky grafom.
Medzipredmetové vzťahy:
Biológia
Stiahnite si dokument
Prírodoveda - Hlava
Je prednou časťou tela živočíchov. Na zvyšok tela je napojená cez pohyblivý krk. Zväčša býva centrom zmyslových orgánov. Tvorí ju lebka, zložená z 28 samostatných kostí. Vedeli ste, že priemerná hmotnosť hlavy dospelého človeka je 3,6 kilogramu?
Náš pracovný list sa zameriava na tvárovú časť hlavy - viete ho bez chyby vyplniť?
Tematický celok:
- Telo človeka
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Poznať základnú stavbu a funkcie sústav orgánov človeka.