3 príspevky / 0 nový
Posledné pridané
Radmila Hajdúková
Zmena úväzku a spájanie skupín.

Dobrý deň, v rámci šetrenia sa v našej ZŠ od apríla menili úväzky. Pán riaditeľ zrušil delenie cudzích jazykov na skupiny - vyučujeme celé triedy. Vyučujeme telesnú výchovu na II.stupni celú triedu spolu /dievčatá s chlapcami/, tak učí triedu len jeden telocvikár, nie dvaja. Svet práce a Techniku tiež nedelíme na skupiny. Týmito úpravami sme prišli o hodiny a nemáme plné úväzky. Je to v súlade s legislatívou alebo to je napadnuteľné. Zatiaľ som zníženie úväzku nepodpísala ale učím menej. Môže sa upravovať úväzok počas roka? Ďakujem.

Anonymous
Delenie tried na skupiny a zmena úväzku ...

Na takto formulované Vaše otázky sa nedá jednoznačne odpovedať, čo je a čo nie je v súlade s legislatívou. Tak napr. v § 29 ods. 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa uvádza: Triedu podľa charakteru vzdelávacieho programu možno deliť na skupiny. Podrobnejšie o rozdelení tried na skupiny a zriaďovaní skupín upravuje v § 15 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 320/2008 Z. z. o základnej škole v znení vyhlášky č. 224/2011 Z. z.:
(1) Počet skupín a počet žiakov v skupine sa určí spravidla podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok školy, podľa charakteru činnosti žiakov, podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce.
(2) Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo etická výchova možno spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 20. Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov rozličných ročníkov. Ak si žiak vyberie predmet, navštevuje ho bez zmeny počas celého školského roka.
(3) Na vyučovanie predmetu cudzí jazyk možno spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
(4) Na vyučovanie predmetov informatika a informatická výchova možno triedu rozdeliť na skupiny, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 žiakov.
(5) Telesná výchova sa v prvom ročníku až štvrtom ročníku vyučuje pre chlapcov a dievčatá spoločne. Triedy na druhom stupni školy sa delia alebo spájajú na skupiny chlapcov a skupiny dievčat toho istého ročníka. Najvyšší počet žiakov v skupine je 25. Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov rozličných ročníkov.
(6) Na vyučovanie predmetov svet práce a technika možno spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v § 3 ods. 4 uvádza: Rozsah, v ktorom pedagogický zamestnanec vykonáva priamu vyučovaciu činnosť a priamu výchovnú činnosť (ďalej len "základný úväzok"), a podrobnosti s ním súvisiace ustanoví vláda Slovenskej republiky nariadením vlády Slovenskej republiky. Riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia (ďalej len "riaditeľ") určí týždenný rozsah hodín priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogickému zamestnancovi (ďalej len "úväzok") najviac na obdobie školského roka; v zariadeniach s celoročnou prevádzkou alebo nepretržitou prevádzkou riaditeľ určí úväzok pedagogickému zamestnancovi najviac na obdobie kalendárneho roka.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov v ustanoveniach v § 43 uvádza náležitosti pracovnej zmluvy, v § 47 povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z pracovného pomeru a v § 54 o zmene pracovných podmienok dohodnutých v obsahu pracovnej zmluvy.

Radmila Hajdúková
Spájanie do skupín.

Veľmi pekne ďakujem za odpoveď. Poznám počty žiakov v skupinách, preto som sa na to pýtala. U nás sa vyučujú celé triedy, kde je vždy viac ako 17 žiakov. Na TV jeden vyučujúci učí celú triedu, teda spolu chlapcov s dievčatami /5.-9./ Ale nejde o to, keď zákon hovorí, že počty žiakov v skupinách sa upravia podľa priestorových, personálnych, finančných a neviem akých podmienok. Dnes si v školstve aj tak robí každý čo chce.