Prevádzka školy

ZMOS financovanie na triedu neodmieta, žiada ale určiť počet žiakov

ZMOS financovanie na triedu neodmieta, žiada ale určiť počet žiakov
Združenie miest a obcí Slovenska navrhuje, aby peniaze na mzdy učiteľov neboli určené konkrétnym školám, ale aby ich zriaďovatelia dostávali ako jeden balík, ktorý môžu školám rozdeľovať podľa potreby.

„Súčasný kompetenčný model považujeme za správny. Jediná vec, o ktorú sa snažíme, aby prostriedky, ktoré sú určené na mzdy pedagógov, hlavne u tých miest a obcí, kde je viacero škôl, išli nie priamo na školy, ale išli na zriaďovateľa. Pretože v opačnom prípade sa stáva, že časť škôl má prebytok prostriedkov, nepotrebuje toľko peňazí a na druhej strane nám vznikajú školy, ktoré majú starší pedagogický zbor alebo majú menší počet žiakov a nemajú dostatok prostriedkov na mzdy,“ povedal predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Dvonč pričom zdôraznil, že prípadné presuny týchto peňazí mimo školstva sú nemysliteľné. „Pokiaľ v prenesenom výkone dostávame prostriedky, tak sú presne rozdeľované. To znamená, že nejaké presuny alebo nebodaj, že by zo školstva boli odlievané nejaké prostriedky, to odmietame,“ dodal Dvonč.

Ministerstvom školstva pripravovaný model financovania škôl „na triedu“ Združenie miest a obcí Slovenska neodmieta, no požaduje stanoviť počet žiakov v triede. „Je to aj v programovom vyhlásení vlády a my to samozrejme rešpektujeme. Ale budeme musieť tento model podrobiť určitej analýze v takom zmysle, že dnes máme priemerný počet žiakov na triedu, priemerný počet žiakov na učiteľa a pokiaľ dôjde k financovaniu na triedu, bude musieť byť povedané aj to B, že koľko žiakov by vlastne v tej triede malo byť. A potom uvidíme, ako to v celom tom systéme bude vyzerať,“ povedal predseda Združenia miest a obcí Slovenska. Na konferencii ZMOS-u v Žiline na tému Samospráva a školstvo včera, dnes a zajtra hovorili primátori a starostovia aj o potrebe dofinancovania školstva. „Samozrejme, že sú tu aj hlasy po dofinancovaní školstva, pretože môžeme rozmýšľať o všelijakých modeloch, ale pokiaľ v školstve samotnom nebude viacej peňazí, tak sa nám tieto modely nepodatí naplniť,“ dodal Dvonč.

Zdroj: SITA