Obeh účtovných dokladov v aplikačnej praxi

Príspevok sa bližšie venuje obehu účtovných dokladov v spojitosti s ukončeným účtovným rokom 2024 a zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a inými normatívnymi právnymi predpismi, na ktoré by účtovná jednotka v územnej samospráve nemala zabudnúť v dennej praxi. Autor príspevku rozoberá časté pohyby dokumentácií a písomností, či účtovných dokladov v nadväznosti na správny a zákonný výkon účtovnej agendy vo vybraných oblastiach. 

Úvodom je potrebné spomenúť, že pre celú územnú samosprávu sú v účinnosti nové a samostatné Postupy účtovania (od 1. januára 2024) a to na základe Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie. Účtovnými záznamami sú najmä účtovné doklady, účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtový rozvrh, účtovná závierka a podobne. 
 
Interná smernica o vedení účtovníctva
Interný akt riadenia má byť vždy vypracovaný v zmysle zákona o účtovníctve a v zmysle novelizovaného Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie a zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 
Účtovným dokladom je preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať podľa zákona o účtovníctve: 
slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia a
podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie (označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva už nie je povinné a potrebné uvádzať na účtovných dokladoch).
 
Zodpovedný zamestnanec v zmysle organizačnej štruktúry (obecného úradu, školy alebo organizácie) a oprávnenia je povinný vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu, pričom každý účtovný zápis musí byť doložený účtovným dokladom.
 
Účtovný doklad v organizácii vzniká interným spôsobom – v postavení interného dokladu (zamestnancami učtárne, zamestnancami zodpovednými za rozpočet alebo personálnu oblasť ako zodpovednými zamestnancami). Je dobré dodať, že v smernici postačí uviesť funkcie a to napríklad ekonómka, účtovník, hospodár a podobne.
 
Druhým spôsobom je doručenie účtovného dokladu do organizácie treťou stranou (faktúry dodávateľskej, odberateľskej, objednávky, proforma faktúry, dobropisu, oznámenia alebo rozhodnutia a podobne). Prijatý doklad je zapísaný v zozname došlej pošty s náležitosťami v zmysle Registratúrneho poriadku (ide o povinnú smernicu v organizácii). Následne je účtovný doklad odovzdaný zodpovednému zamestnancovi na preverenie.
 
Za vecnú a formálnu správnosť je zodpovedný príslušný zamestnanec vyhotovujúci účtovný doklad, následne sa doklad overuje podpisovým záznamom s uvedením dátumu, kedy je zabezpečené, že obsahuje náležitosti účtovného dokladu a vecnú správnosť. 
 
Bez overenia formálnej správnosti dokladu nie je možné vykonať finančnú kontrolu a doklad zaúčtovať.
 
PhDr. Jozef Sýkora, MBA, DSc.
kontrolór