Ciele geografickej exkurzie
Význam exkurzií v geografii (podobne ako vychádzok a expedícií) má viacero dimenzií.
Takéto formy sa využívajú s niekoľkými cieľmi, ktoré sa navzájom dopĺňajú a ovplyvňujú.
- Náučný cieľ
Náučná hodnota je pre učiteľa pri organizovaní exkurzií hlavným cieľom. Žiaci sa učia vnímať predmety a javy priamo v ich prirodzenom prostredí, majú možnosť hľadať rôzne detaily a súvislosti, ktoré by im v abstraktnom ponímaní pri učení sa v triede mohli uniknúť. Priamo v lokalite môžu analyzovať rozdielne typy krajiny, prírodného prostredia či rôzne typy vplyvov činnosti človeka. Veselský odporúča učiteľom: ,,Zabezpečenie transferu (prenosu) v škole osvojeného učiva do praxe, ako aj sprostredkovanie skúseností žiakom, ktoré by u nich formovali pozitívne postoje k učeniu sa v škole a vzdelávaniu vôbec ako k zmysluplným a hodnotným činnostiam, ktoré sú pre nich tou najlepšou investíciou do budúcnosti“ (Veselský, 2004, s. 120).
Exkurzie majú okrem získavania množstva poznatkov a vedomostí vplyv aj na získavanie rôznych zručností. Pri návšteve lokalít žiaci rozvíjajú svoje komunikatívne zručnosti, učia sa vyjadriť vlastný názor ústnou alebo písomnou formou. Rozvíjajú svoje numerické zručnosti, keď zhromažďujú, triedia a analyzujú údaje a interpretujú získané štatistické údaje. V komunikácii v skupinách či s odborníkmi sa rozvíjajú aj sociálne zručnosti a vzájomná kooperácia žiakov.
- Výchovný cieľ
Každá exkurzia by mala mať okrem náučného cieľa i výchovný cieľ. V čom spočíva výchovnosť? Žiaci spoznávajú historické pamiatky, výsledky práce mnohých ľudí, nenásilne sú vedení k tomu, aby si vážili a chránili svoje okolie. Pri návšteve výrobného podniku, ktorého produkty sa exportujú do sveta, učíme žiakov chápať globalizáciu, význam spolupráce. Pozorujú náročný výrobný proces, lepšie chápu cenu tovaru a svoju zodpovednosť za vcelku bežné veci, ktoré vlastnia. Žiaci sú nútení plniť si základné povinnosti, ktoré na exkurzii dostanú. Musia sa prispôsobovať kolektívu, požiadavkám okolia – spolužiakov, učiteľa či sprievodcu. V neposlednom rade exkurzie ponúkajú široké možnosti, ako vychovávť žiakov k estetickému cíteniu. Učíme žiakov všímať si prírodné krásy, krásy umenia, krásu okolitej krajiny.
- Environmentálny cieľ
Geografická exkurzia ponúka jednu z najväčších možností upevniť v žiakoch environmentálne cítenie. Cieľom environmentálnej výchovy žiakov základných a stredných škôl je ,,formovať a rozvíjať také osobnostné kvality, ktoré ich urobia schopnými chrániť a zlepšovať životné prostredie“ (Ministerstvo školstva SR, 1996, Učebné osnovy environmentálnej výchovy, s. 1).
Obsah environmentálnej výchovy umožňuje chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím na základe poznávania ekologických procesov, ktorými sa riadi život na zemi, geomorfologických a klimatických podmienok ovplyvňujúcich činnosť ľudí a ďalších živých organizmov. ,,Priamo účasť žiakov na riešení environmentálnych problémov je najlepším predpokladom utvorenia ich ochranárskych postojov“ (Ministerstvo školstva SR, 1996, Učebné osnovy environmentálnej výchovy, s. 12).
Čo všetko je potrebné zariadiť pred samotnou exkurziou alebo na čo nemožno zabudnúť, nájdete v našej publikácii Sprievodca triedneho učiteľa.
Výber z článku Organizácia školskej exkurzie.
Komentáre