Seminár o vzdelávaní pedagógov MŠ v oblasti nadaných detí

20.01.2010
Prevádzka školy

Základom úspešnej práce s nadanými deťmi je ich včasná identifikácia už v predškolských zariadeniach. Pretože pedagogické školy na takúto špecifikáciu študentov nepripravujú, je potrebné ďalšie vzdelávanie učiteľov, odborných pracovníkov v materských školách.

Odznelo to na dnešnom seminári v Prievidzi, na ktorom sa zúčastnili učiteľky materských škôl z Prievidze a mesta Šumperk. Seminár bol súčasťou projektu Cestička k úspechu, ktorý realizujú spoločne partnerské mestá Prievidza a Šumperk v rámci programu Európskej únie celoživotného vzdelávania Partnerstvá Comenius Regio. Získali naň grant vo výške 25.000 eur.

Súčasťou projektu, ktorý sa začal v septembri 2009, sú okrem seminárov, aj pracovné výmenné návštevy, tvorba informačných a odborných metodických materiálov pre pedagogickú verejnosť, ukážky práce s mimoriadne nadanými deťmi a medzinárodná konferencia na uvedenú tému. Výstupom tohto projektu v horizonte dvoch rokov bude vytvorenie pilotných tried v predškolských zariadeniach pre mimoriadne nadané deti v Prievidzi i v Šumperku, informovala vedúca projektu, riaditeľka prievidzskej MŠ na Ulici Vladimíra Clementisa, zapojenej do projektu, Eva Mujkošová. Uviedla, že v ich škôlke už majú prax so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v jednej z tried, do ktorej sú zaradené deti s narušenou komunikáciou, autizmom, alebo ďalšími poruchami z celého okresu. Vyžadujú si individuálny prístup. Ukazuje sa, že poruchy správania u detí predškolského veku často spôsobuje skutočnosť, že majú mimoriadne nadanie v niektorej oblasti. Preto je nutné také deti vyhľadávať a zaradiť do špeciálnych tried, s individuálnym prístupom.

Projekt uvítala aj vedúca odboru školstva Mestského úradu v Šumperku Hana Kolaříková. Jeho význam vidí v tom, že pri skupinovej alebo aj individuálnej integrácii nadaných detí bude možno, vďaka dostatočne pripraveným pedagógom, rozvíjať ich talent. Aj v Šumperku majú Veselú škôlku, kde chodia deti so špecifickými vzdelávacími potrebami, medzi ktorými sú aj mimoriadne nadané.

Problematikou nadaných detí sa už desať rokov zaoberá externá odborná garantka projektu Jana Jurášová, ktorá v Bratislave založila Centrum nadania a je riaditeľkou Súkromnej základnej školy pre žiakov s intelektovým nadaním Cenada. Pretože na pedagogických fakultách stále ešte neexistuje odbor pre budúcich učiteľov pre prácu s nadanými deťmi, je podľa nej nutné dodatočné vzdelávanie. Prax ukazuje, že je potrebné nielen včas objaviť nadané deti, ktorých je dve až tri percentá z celej populácie, ale v pedagogike má byť aj kontinuita starostlivosti o ne, až do ich dospelosti.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte