V Galérii Cypriána Majerníka je výstava o experimentálnej hudbe
Výstavu o činnosti experimentálneho hudobného súboru Transmusic Comp otvorili dnes v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka. Fotografiami, článkami z domácej a zahraničnej tlače, plagátmi z medzinárodných podujatí dokumentuje ojedinelé pôsobenie hudobníkov hrajúcich na všeličom okrem hudobných nástrojov.
Na drevených konštrukciách povešané klince, kovové tyčky, plechovky, rôzne veľké záhradné rýle, zaseknuté pílky, murárske špachtle a iné zvuk vydávajúce náradie sú nástroje, ktoré používali pri svojom muzicírovaní. Vraj to bolo vyše 500 predmetov. Vierohodnými dokumentmi sú televízne filmy z roku 1990 a ďalšie videá premietané v dvoch miestnostiach. Sekvencia Kancelársky koncert pozostáva z písania "úradníkov" na štyroch písacích strojoch. V časti Dialóg s akordeónom predvádzajú náročné fyzické hranie na dvoch akordeónoch štyria koncertujúci. Aj iné filmové časti potvrdzujú vtipnú vynaliezavosť aktérov pri hre, ktorá osciluje medzi hudobným divadlom a komponovanou, akustickou a teatralizovanou performanciou.
Vznik súboru podnietil Milan Adamčiak, ktorý sa do hudobného a výtvarného umenia zapísal koncom 60. rokov minulého storočia. Už ako študent sa venoval prevažne hudobnej grafike, vizuálnym partitúram a vizuálnej poézii. Skúšal ich nové polohy a ľudové ornamenty transponoval do podoby typografických alebo strojopisných básní ako Typoornamenty a Konštelácie. Jeho lineárne vizuálne partitúry sa stali symbolickým záznamom ľudskej existencie. Obdobne jeho Invenciogramy a Intenciogramy, záznamy fiktívnych dejov či vzťahov medzi abstraktnými pojmami. Tieto grafické záznamy príbehu sú prvé počiny tohto druhu na Slovensku. Ako vedec a pedagóg spoznal v 80. rokoch študentov Vysokej školy múzických umení Martina Burlasa, Daniela Mateja a Petra Zagara, i mladých autodidaktov, fanúšikov súčasnej hudby a intermédií Petra Machajdíka a Michala Murína, ktorí spolupracovali od roku 1985.
Adamčiak predstavil svoju prvú expozíciu zvukových inštalácií, objektov a nekonvenčných hudobných nástrojov v pivniciach na výstave Suterén (apríl 1989), neskôr nasledovali ďalšie. S Machajdíkom vystúpil v Prahe a v bratislavskom Slovnafte na výstave Juraja Meliša (júl 1989), v Rusovciach na výstave novozaloženého združenia Gerulata (október 1989) už skupina koncertovala pod názvom Transmusic Comp. Svoju zakladaciu listinu si formulovali na Nový rok 1990. Za 18 mesiacov mal súbor vyše 60 koncertov a predstavení na performanciách, festivaloch a výstavách. Posledný koncert bol v Skalici v roku 1996. Adamčiak s Machajdíkom a Murínom založili 10. januára 1990 Spoločnosť pre nekonvenčnú hudbu SNEH, ktorá je tiež spomínaná na výstave.
"Mali sme veľmi aktívne obdobie, keď sme hrávali aj každý týždeň. Výstava kopíruje spoluprácu asi 20 hudobníkov," spomínal na dnešnej vernisáži Murín.
Expozícia potrvá do 22. decembra.
Zdroj: TASR
Komentáre