Zmien v školstve bolo tak veľa, že už začíname brzdiť

05.02.2010
Prevádzka školy

Minister školstva Ján Mikolaj si v Nitre prezrel priestory zrekonštruovanej telocvične Spojenej katolíckej školy, na ktorú ministerstvo prispelo sumou 182.566,55 eura z prostriedkov svojho havarijného fondu. Minister sa po prehliadke stretol aj s pedagógmi, s ktorými diskutoval o prebiehajúcej reforme školstva. Tá je podľa neho mimoriadne dynamická.

„Tých zmien bolo pomerne veľa. Dokonca si myslím, že až tak veľa, že už aj my začíname brzdiť a treba situáciu v najbližších troch - štyroch rokoch ustáliť. Aby všetky zmeny, ktoré sa týkajú školstva mohli aj pedagógovia, aj študenti tak trošičku premyslieť, pochopiť a nejakým spôsobom aj uskutočňovať," skonštatoval minister.
      
Podľa jeho slov bola reforma dôležitá okrem toho aj tým, že vytvorila pedagógom priestor na uplatňovanie vlastných predstáv vo vyučovaní. „Dôležité je to, že máte 25 až 27 percent priestoru, aby ste si vy naozaj mohli učiť to, čo si vy myslíte, že učiť treba a aj akou metodikou. Žiaden štát v Európe to takto nemá, to mi verte," povedal učiteľom počas stretnutia. Zároveň sa ich snažil presvedčiť o výhodách odmeňovania pedagógov formou kreditných príplatkov za absolvované školenia. Podľa Mikolaja ministerstvo vytvorilo množstvo školení a kurzov, aby mali učitelia šancu venovať sa novým trendom, napríklad v oblasti jazykovej prípravy či zvládania informačných technológií.

Zároveň odmietol tvrdenia, že nový systém je nespravodlivý voči učiteľom, ktorí si svoje vzdelanie zvyšovali pred platnosťou zákona o pedagogických zamestnancoch. „Ja hovorím, že dneska je legislatíva, ktorá je. Kto sa vie zariadiť dneska podľa legislatívy, ktorá bude platiť o päť rokov? Nikto. Ťažko môžeme nastaviť ten model tak, že zaplatíme to, čo bolo pred piatimi rokmi. Lebo učitelia vtedy nevedeli a nikto sa nevzdelával preto, že o sedem rokov dostane nejaký kreditový príplatok. Samozrejme, že maximum by sa uznať malo," vysvetlil minister.

Podľa niektorých učiteľov však pedagóg, ktorý chodí na školenia nemôže venovať svoj čas žiakom. „Dnes je svet naozaj taký, že deti potrebujú hodnoty. Potrebujú môj čas a ja sa musím rozhodnúť, či im ho dám, alebo vo mne zvíťazí lakomosť, a budem naháňať kredity, aby som mala väčší plat. Ten vzťah so žiakmi je veľmi dôležitý a my sme z neho týmto spôsobom vytesňovaní," zdôraznila jedna z učiteliek. Podľa ministra však súčasný systém umožňuje vzdelávanie učiteľov, ktoré sa dá skĺbiť aj s ich pedagogickou prácou. „Nie je to tak, že sa budete buď vzdelávať, alebo venovať deťom. Dá sa to nastaviť. Veď kredity sa dajú získať aj za olympiády, za vytvorenie novej učebnej pomôcky," zdôraznil Mikolaj. Zároveň upozornil, že mnohé krúžky či mimoškolská činnosť sa dá financovať cez granty, ktoré vyhlasuje ministerstvo školstva.

Zdroj: TASR

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte