DYSORTOGRAFIA - prídavné mená - 3. a 4. ročník
DYSORTOGRAFIA - prídavné mená - 3. a 4. ročník
Pomôcky
Malý zošit A6 (ako „zrkadielko“,40-listový), lepidlo, nožnice, zvýrazňovače (5 — 6 ks).
Motivácia
Pri písaní potrebuješ používať veľa gramatických pravidiel. Vyrobíš si teraz pomôcku, ktorá ti bude dobrým kamarátom.
Cieľ
Vyrobiť si pomôcku na rýchlu orientáciu v gramatickom učive a pravopise. Naučiť sa samostatne ju používať.
Metodické pokyny
Hlavnou úlohou gramatického slovníčka je poskytnúť stručný prehľad gramatického učiva a rýchlu orientáciu v pravopise. Deti ho môžu používať pri práci na hodinách, diktátoch, doplňovačkách a písomných prácach, ako aj pri domácej príprave. Preto ho potrebujú dobre poznať.
- Dôležitá je samotná „výroba“ slovníčka, odporúčame, aby pri nej dieťa spolupracovalo s učiteľom. Môže si do neho dopisovať aj ďalšie veci podľa vlastnej potreby.
- Sústreďte sa aj na nácvik „narábania“ so slovníčkom — kde a čo dieťa nájde a ako to má využiť.
- Hlavne zo začiatku buďte pripravení dieťaťu pomôcť pri používa- ní na vyučovacích hodinách, ale aj pri samostatnej práci.
- Jednotlivé prehľady gramatiky vlepujte do slovníčka postupne, podľa preberaného učiva.
Poznámka: Niektoré prehľady gramatiky obsahujú aj učivo, ktoré deti ešte nepreberali — tieto časti nechajte nevyfarbené, deti ich využijú vo vyšších ročníkoch.
Teraz sa zoznámiš s tabuľkou Skloňovanie prídavných mien. Postupne si ju vyfarbíš a zopakuješ si písanie i/y v koncovkách prídavných mien. Potom urobíš niekoľko cvičení, aby si sa tabuľku naučil používať.