MATEMATIKA - PRIRODZENÉ ČÍSLA - POHYBY NA ČÍSELNEJ OSI - 3. ročník
MATEMATIKA - PRIRODZENÉ ČÍSLA - POHYBY NA ČÍSELNEJ OSI - 3. ročník
Cieľ:
- Precvičovanie a upevňovanie vedomostí žiakov o orientácii na číselnej osi.
- Správne čítanie čísel.
- Porovnávanie čísel.
Obsahový štandard
- Číselný rad v obore do 10 000.
- Čítanie a písanie čísel v obore od 0 do 10 000.
- Porovnávanie čísel, ich usporiadanie a zaokrúhľovanie na desiatky, stovky, tisícky v obore do 10 000.
Výkonový štandard
- Žiak sa vie orientovať v číselnom rade od 0 do 10 000.
- Žiak vie znázorniť číslo na číselnej osi v obore od 0 do 10 000.
- Žiak vie písať a čítať čísla v obore od 0 do 10 000.
- Žiak vie určiť správne poradie čísel a pozná vzťahy medzi číslami v obore do 10 000 (prvý, druhý, posledný, hneď pred, hneď za a pod.).
- Žiak vie porovnávať dve čísla a výsledok porovnania zapísať znakmi <, =, >.
- Žiak vie rozložiť troj- a štvorciferné čísla na tisícky, stovky, desiatky a jednotky,aj opačne.
Metodické pokyny
- Dôležité je, aby si žiak pri práci čítal čísla tak, aby sa sám počul a aby ho bolo možné pri prípadnej chybe opraviť.
- Najťažšie pre dyskalkulikov sú čísla s nulou uprostred. Nemajú ujasnenú pozíciu desiatok, stoviek, tisícok atď. V dôsledku toho potom nesprávne čítajú aj zapisujú čísla. Pomáha písanie bodky za číslom označujúcim milióny a tisícky napr. 8.526 alebo 1.500.000). Žiakovi to môžeme vysvetliť tak, že keď počuje slovo milión, napíše si bodku, keď počuje tisíc, napíše si ďalšiu bodku a medzi tým sú vždy 3 číslice.
- Pomáha aj zapisovanie diktovaných čísel pod seba, aby boli presne dodržané pozície jednotiek, desiatok, stoviek, tisícok atď.
Doplň číslo, ktoré chýba.