Zmeny v súvislosti s povinným predprimárnym vzdelávaním v materských školách od 1. januára 2021
- Zákonom č. 209/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 209/2019 Z. z.“), sa ustanovilo povinné predprimárne vzdelávanie pre deti, ktoré do 31. augusta dosiahli päť rokov veku v roku, ktorý predchádza začiatku školského roka, v ktorom majú začať plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole.
Aká je dĺžka povinného predprimárneho vzdelávania? Čo s deťmi, ktoré po dovŕšení šiesteho roka veku nedosiahli školskú spôsobilosť? Môže plniť dieťa povinné predprimárne vzdelávanie aj mimo obce, kde má trvalý pobyt? V akej materskej škole bude plniť povinné predprimárne vzdelávanie dieťa, ktoré nemá trvalý pobyt na území SR (napr. dieťa cudzincov)? Dokedy musí riaditeľ MŠ rozhodnúť o prijatí dieťaťa? Aká je úloha riaditeľa MŠ a zriaďovateľa v tomto procese?
- V súvislosti s prijatím zákona č. 209/2019 Z. z. došlo aj k zmenám v zákone č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, ktoré sa týkajú príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl.
Ako sa stanovuje účel využitia príspevku na výchovu a vzdelávanie na deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné? Ako sa upravilo poskytovanie príspevku na dopravu? Bude možné od 1. januára 2021 diferencovať výšku príspevku zákonného zástupcu na výchovu a vzdelávanie v materskej škole napr. na základe trvalého bydliska? Platí naďalej, že sa príspevok neuhrádza v prípade, že je zákonný zástupca dieťaťa v hmotnej núdzi?
- Dôležitou zmenou, ktorú priniesol zákon č. 209/2019 Z. z., je zmena zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (§ 6 ods. 3 písm. b), v zmysle ktorej sa s účinnosťou od 1. januára 2021 obci stanovila povinnosť vytvárať podmienky na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania v materských školách, ktorých je zriaďovateľom.
Kto a komu nahlasuje, ak zákonný zástupca neprihlásil svoje dieťa na povinné predprimárne vzdelávanie? Vydávajú riaditelia MŠ rozhodnutia o prijatí dieťaťa v režime správneho poriadku? Za akých okolností možno zvýšiť najvyšší počet detí v triede materskej školy? Bude možné aj po 1. januári 2021 odložiť začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky alebo dodatočne odložiť plnenie povinnej školskej dochádzky? Bude možné aj po 1. januári 2021 zriaďovať nultý a prípravný ročník? Ktoré deti môžu byť oslobodené od povinnosti dochádzať do materskej školy?
Odpovede na všetky uvedené otázky a mnoho ďalších informácií nájdete v článku PhDr. Mareka Havrilu, PhD. uverejnenom v časopise Zriaďovateľ v čísle November – December 2020.