Financovanie povinného predprimárneho vzdelávania

Na Slovensku sa po prvýkrát zavádza povinné predprimárne vzdelávanie detí vo veku od 5 rokov. Zadefinovanie istej povinnosti občanom prináša štátu aj záväzok zabezpečiť jej vykonanie, čo prinieslo potrebu upraviť aj financovanie povinného predprimárneho vzdelávania.

Materské školy a ich zriaďovatelia pri poskytovaní povinného predprimárneho vzdelávania môžu počítať s dvoma zdrojmi financovania:

  • z podielových daní prostredníctvom financovania originálnych kompetencií obcí,
  • z príspevku na výchovu a vzdelávanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné.

Financovanie z podielových daní prostredníctvom  financovania originálnych kompetencií obcí

Výpočet výšky pridelených finančných prostriedkov zriaďovateľom materských škôl sa odvíja od každoročného výnosu daní z príjmu fyzických osôb na Slovensku.(8 Tieto finančné prostriedky sú poskytnuté mestám a obciam, ktoré s nimi narábajú podľa ďalších pravidiel, ktoré sú uvedené nižšie.

Na tomto mieste treba uviesť, že obce a mestá „dostávajú do vlastných príjmov z daní fyzických osôb napočítané finančné prostriedky na všetky deti materskej školy bez ohľadu na miesto ich trvalého pobytu.

Finančné prostriedky z podielových daní sa obciam a mestám prideľujú na všetky deti, ktoré sú uvedené pri zbere údajov vo výkaze škôl (MŠVVŠ SR) 40‑01 k 15. 9. predchádzajúceho kalendárneho roka.

Prepočet finančných prostriedkov ovplyvňuje celkový počet detí v materskej škole, keď sa navyšuje koeficient výpočtu prostriedkov nepriamoúmerne počtu detí (čím nižší počet detí v materskej škole, tým vyšší koeficient), ak je tento počet v materskej škole nižší ako 25 detí.

Obec či mesto však môže použiť na ich financovanie menšiu či väčšiu časť, ako určuje tento výpočet, avšak o výške objemu týchto finančných prostriedkov rozhoduje obecné/ mestské zastupiteľstvo. To spravidla na konci či začiatku kalendárneho roka vydáva všeobecne záväzné nariadenie, ktorým určuje výšku prostriedkov na mzdy a prevádzku pre zariadenia zriadené na svojom území, teda aj materských škôl cirkevných či zriadených fyzickou a právnickou osobou. Obec/mesto má teda v plnej kompetencii určiť výšku finančných prostriedkov na financovanie materskej školy.

Financovanie detí so ŠVVP

Zmena prichádza aj pri financovaní vzdelávania detí so špeciálnymi výchovno‑vzdelávacími potrebami. Pri vzdelávaní týchto detí v bežnej materskej škole sa nepočítalo do 31. 12. 2020 so žiadnym navýšením finančných prostriedkov.

Od 1. januára 2021 sa zaviedol samostatný koeficient na výchovno‑vzdelávací proces na dieťa „bežnej“ materskej školy, ktoré je dieťaťom so ŠVVP s hodnotou 29,2. Ako sa uvádza v metodickom usmernení ministerstva školstva, „z uvedeného vyplýva, že na dieťa materskej školy, ktoré je dieťaťom so ŠVVP, s účinnosťou od 1. januára 2021 dostane obec napočítané finančné            prostriedky dvakrát: raz cez koeficient 27,3 a okrem toho finančné prostriedky cez koeficient 29,2.“

Zdroj: RAABE        

Text pochádza z knihy Povinné predprimárne vzdelávanie v praxi od autorky Mgr. Michaely Vargovej, PhD., ktorá sa dlhodobo venuje problematike predprimárneho vzdelávania. Je predsedníčkou občianskeho združenia  Rada pre rozvoj materských škôl, ktorého cieľom je spolupodieľať sa na rozvoji materských škôl a predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Zároveň je  riaditeľkou materskej školy. Publikovala v spoluautorstve niekoľko metodík i vysokoškolskú učebnicu. Je autorkou mnohých článkov a blogov, ktoré reflektujú aktuálne dianie vo vzťahu k problematike predprimárneho vzdelávania v materských školách. Je lektorkou workshopov a seminárov pre učiteľky v materských školách, aktívne vstupuje do tvorby a pripomienkovania právnych predpisov aj koncepčných dokumentov súvisiacich s výchovou a vzdelávaním detí predškolského veku.

 

O príspevku na výchovu a vzdelávanie pre deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, o príspevku na dopravu, ale aj o nových povinnostiach riaditeliek materských škôl v súvislosti s povinným predprimárnym vzdelávaním pojednáva brožúra s názvom Povinné predprimárne vzdelávanie v praxi, ktorá práve vychádza v odbornom nakladateľstve RAABE Slovensko.

Kniha ponúka prehľadnú orientáciu v legislatíve, jej zrozumiteľný výklad a vysvetlenie postupov ich aplikácie v praxi. 

Zorientuje vás v problematike financovania povinného predprimárneho vzdelávania, prijímania detí, ukončovania povinného predprimárneho vzdelávania, v možnostiach individuálneho vzdelávania, v aplikácii správneho poriadku v praxi, v ospravedlňovaní neprítomnosti dieťaťa, v pokračovaní plnenia alebo naopak vo výnimkách z plnenia povinného predprimárneho vzdelávania. Dozviete sa, ako konať v prípade nedbania povinnosti plnenia povinného predprimárneho vzdelávania aj o zmenách v kompetenciách riaditeľov materských a základných škôl. 

V každej kapitole a podkapitole sú citované príslušné právne predpisy, z ktorých riaditeľka vychádza a ktoré jej pomôžu riadne a správne riadiť proces povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole. Sú doplnené komentármi a vysvetleniami na účely lepšieho porozumenia povinnostiam a podrobnostiam, ktoré sú súčasťou riadenia tohto procesu. V poznámkach pod čiarou sú uvedené odkazy na citované materiály, publikácie a právne predpisy, ktoré rozširujú tému kapitoly a z ktorých môže riaditeľka, ale aj zriaďovateľ MŠ čerpať.