Ako žiakov v škole motivovať
Najčastejšími problémami, ktoré v súvislosti so školou znepokojujú učiteľov, sú problémy týkajúce sa nedostatku spolupráce a disciplíny zo strany žiakov. Učitelia môžu zvaľovať vinu na nepozornosť žiakov, nedostatok snahy, rušivé správanie a všeobecnú neochotu spolupracovať, na osobnostné charakteristiky žiakov, na nedostatočnú podporu zo strany spoločnosti i rodiny. Avšak mnohým učiteľom sa napriek tomu darí prekonávať zdanlivo nemožné podmienky a získavať žiakov pre spoluprácu.
Každé dieťa je určitým spôsobom motivované k tomu, aby sa nejako prejavovalo. Aj keď je niektoré dieťa v prostredí školy označované za nespolupracujúce, nemotivované, v skutočnosti je motivované. Problém však spočíva v tom, že jeho úsilie nesmeruje tam, kam by si to dospelí v jeho okolí priali.
Motivačné faktory pôsobia krátkodobo alebo dlhodobo. Krátkodobé faktory bývajú silnejšie hlavne v detstve a dospievaní.
Motivačné faktory si možno zapamätať pomocou mnemotechnickej pomôcky FOCUS, ktorá je zložená zo začiatočných písmen slov Fantázia, Ocenenie, Ciele, Úspech a Zmysel. Táto pomôcka má pripomínať, že uvedené faktory by pri príprave a hodnotení vyučovacích hodín mali byť v centre učiteľovej pozornosti.
Motivačné metódy
a) Úvodné (vstupné):
- motivačný rozhovor – dialóg učiteľa a žiaka zameraný na aktivizáciu poznatkov, skúseností a zážitkov, ktorého cieľom je vzbudiť záujem o nové učivo,
- motivačné rozprávanie – citové a sugestívne slovné priblíženie toho, čo sa budú žiaci učiť,
- motivačná demonštrácia – vzbudenie záujmu žiakov pomocou ukážky (model, obraz, film...),
- motivačný pokus – pútavé nastolenie problému, ktorého pochopenie je predmetom nového učiva,
- problém ako motivácia – upútanie pozornosti žiakov slovným navodením problému, ktorý súvisí s novým učivom.
b) Priebežné:
- motivačná výzva – „skús dávať pozor“, „urob náčrt“, „pomôž spolužiakovi“...,
- aktualizácia obsahu učiva – priblíženie a spájanie učiva s príkladmi zo života, s tým, čo žiakov zaujíma, spestrenie učiva zaujímavými príkladmi,
- pochvala, povzbudenie a kritika – za čiastkový úspech žiaka konštruktívna kritika (t. j. kladné vyjadrenie s poukázaním na nedostatky),
- pozorovanie – na udržanie aktivity žiakov.
Viac informácií o tom, ako žiakov správne motivovať, zaujať ich pozornosť a udržať si disciplínu, nájdete v našej publikácii Sociálne vzťahy a problémy na školách.
Spracované podľa článku Ako žiakov v škole motivovať.
Komentáre