Nie je dobré, keď každý ide na vysokú školu
Minister školstva SR Ján Mikolaj pripustil, že tohtoročné navýšenie počtu prijatých vysokoškolákov ide na úkor kvality. Podľa neho však ide o jedno z protikrízových opatrení.
"Je kríza a my chceme mladým ľudom skutočne pomôcť, aby neskončili na úradoch práce. Dokonca sú niektoré štáty, ktoré riešia krízu tým, že dávajú viac peňazí do vzdelávania," zdôraznil Mikolaj.
Minister zároveň trvá na tom, že slovenské vysoké školy (VŠ) sú preplnené. Uvedomuje si pritom, že tieto jeho dve tvrdenia "sa bijú".
"Nie je dobré, keď každý ide na vysokú školu. Treba povedať, že vysoké školy sú preplnené žiakmi a treba povedať aj to, že to ide na úkor kvality," zdôraznil dnes minister. Podľa neho tiež nie je dobré porovnávať, či je pre štát lacnejšie zaplatiť viac vysokoškolákov, ktorí sa vzdelávajú, alebo ich poslať na úrad práce.
"Ak sa môže vzdelávať a teoreticky by ani VŠ neskončil, to vôbec nie je taká tragédia, ako keby bol na tom úrade práce. Pretože niečo sa určite naučí a môže si neskôr zvoliť niektorú inú z foriem vzdelávania, ako je povedzme neskôr aj externá forma alebo dištančné vzdelávanie," konštatoval šéf rezortu.
Upozornil, že v súčasnosti je potrebné, aby existovali aj stredné kádre vo výrobe a priemysle. "Máme viac ako 75 percent populácie 18-ročných na VŠ, nikto v Európskej únii nemá viac. Priemer alebo optimum je okolo 55-60 percent," zdôvodnil.
Podľa rektora bratislavskej Ekonomickej univerzity Rudolfa Siváka je znižovanie počtu vysokoškolákov na školách otázkou koncepčného riadenia. "Keď sa naplní aj tá skutočnosť, že univerzity budú pripravovať takých uchádzačov, ktorí sú v praxi uplatnení a ktorí nevytvárajú a nezvyšujú počet nezamestnaných, to percento z hľadiska študujúcich nie je až tak rozhodujúce. Rozhodujúce kritérium je uplatniteľnosť v praxi, na trhu práce," zdôraznil rektor.
Minister Mikolaj zatiaľ znižovanie počtu vysokých škôl vylúčil. Je presvedčený, že systém komplexnej akreditácie je nastavený správne. "Musíme to nechať na samotné školy, či splnia kvalitatívne kritériá."
Podľa Siváka komplexná akreditácia škôl, ktorá má riešiť kvalitu medzi jednotlivými univerzitami, svoj cieľ splnila.
Zdroj: TASR
Komentáre