Úloha vychovávateľa pri rozvoji tvorivosti dieťaťa
Vo výchovno-vzdelávacom procese v školskom klube detí sa od vychovávateľa očakáva vyššia miera iniciatívy. Kultivovanie tvorivosti detí musí realizovať najmä pozitívnou motiváciou detí k dobrovoľnej činnosti, nie direktívne, nátlakom. Vychovávateľ musí byť pre dieťa vzorom tvorivosti!
Aké schopnosti sa požadujú od vychovávateľa?
Vychovávateľ musí byť schopný:
1. Akceptovať tvorivosť dieťaťa:
• podporovať nápady dieťaťa,
• povzbudzovať ho k činnosti,
• oceňovať jeho myšlienky a nápady, ktoré sú tiež zaujímavé, cenné.
2. Vytvá rať podmienky na aktívnu tvorivosť dieťaťa:
• motivovať dieťa k tvorivosti,
• vytvárať dostatok príležitostí, vhodnú atmosféru na to, aby sa deti mohli prejaviť v tvorivosti,
• vytvárať podmienky na spontánne správanie dieťaťa.
3. Vytvárať podmienky na rozvíjanie už prejavenej tvorivosti dieťaťa:
• aplikovať pozitívnu motiváciu ako rozhodujúcu metódu práce vychovávateľa (voľný čas dieťaťa),
• učiť a rozvíjať tvorivé myslenie aj u detí, ktoré nemajú primeraný záujem ani o vzdelávanie v procese formálneho vyučovania v škole. Na takýto typ detí býva účinná iba pozitívna motivácia vychádzajúca z prvkov humanistického hodnotenia dieťaťa.
4. Uplatňovať metódy práce, ktoré podporia rozvoj tvorivosti dieťaťa, a to najmä:
• metódy a formy vychádzajúce zo zážitkovej pedagogiky, aktivity oddychovo-relaxačného charakteru.
Ďalšie významné predpoklady kvalitnej výchovno-vzdelávacej činnosti nájdete rozpracované v publikácii Výchovný program v praxi.
Komentáre