Ukončenie roka z pohľadu odporúčaní pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení
Náš príspevok je venovaný upozorneniam a odporúčaniam v zmysle metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky o správnosti ukončovania roka a prípadným úkonom či úpravám na prelome účtovných období – rokov 2022 a 2023. V úvode príspevku sa dozviete bližšie o predmete ukončovacích prác, teda na čo by sa nemalo zabudnúť. Bližšie sa venujeme inventarizácii majetku, záväzkov a ich rozdielov, pravidlám účtovania rozdielov v rámci inventarizácie za účtovný rok 2022, tvorbe opravných položiek či rezerv, pravidlám účtovania vybraných transferov a podobne.
Čo všetko je predmetom ukončovacích prác na konci účtovného roka, resp. na prelome rokov? Je to:
- inventarizácia a odsúhlasenie zostatkov,
- účtovanie rezerv a opravných položiek,
- účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
- účtovanie nevyfakturovaných dodávok,
- zaúčtovanie kurzových rozdielov,
- zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nevykazujú konečný zostatok,
- kontrola a zaúčtovanie použitia transferov,
- kontrola zaúčtovania odpisov k dlhodobému majetku,
- kontrola bilančnej kontinuity,
- kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
- kontrola rozdelenia pohľadávok a záväzkov podľa zostatkovej doby splatnosti,
- výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu.
Inventarizácia predstavuje ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré možno rozdeliť do niekoľkých krokov:
- zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, prípadne kombináciou obidvoch, a zaznamenanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
- porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
- zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti relevantných pracovníkov,
- rozhodnutie o vyrovnaní inventarizačných rozdielov
- a povinne zaúčtovanie inventarizačných rozdielov a účtovných prípadov vyplývajúcich z inventarizácie.
Inventarizačný rozdiel môže mať dvojakých charakter, a to:
- manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok,
- prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
Inventarizačný rozdiel zaúčtuje účtovná jednotka do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Na čo sa v praxi pri inventarizácii zabúda a čo následne kontroly často vytýkajú v oblasti spracovania inventarizácie majetku, záväzkov a ich rozdielov? Sú to:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od 1. januára 2022 bol novelizovaný zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ktorý nanovo upravil, že fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia. Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.
Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Viac o tom ako postupovať pri vyrovnaní sa s rozdielmi v rámci inventarizácie a ďalšie náležitosti, ktoré s touto témou súvisia nájdete v časopise Zriaďovateľ.
Zdroj: raabe.sk