Oregonská pozorovacia schéma – príklad štruktúrovaného pozorovania detí

28.11.2011
Vzdelávanie a výchova

Pozorovanie v materskej škole je najbežnejšou diagnostickou činnosťou a zdrojom najbohatších údajov o dieťati. Učiteľka materskej školy má možnosť dlhodobo sledovať postupne napredovanie dieťaťa, jeho vývin.

Pri pozorovaní môžeme zamerať našu pozornosť na prirodzené situácie, ale rovnako môžeme zámerne navodiť situáciu. Napríklad, keď má dieťa zvládnuť určitú prekážku, splniť danú úlohu. Môže ísť o aktivity, kde má dieťa pracovať samostatne, ale tiež o pozorovanie v interakcii s rovesníkmi, s rodičmi, s pedagógmi.

Pri štruktúrovanom pozorovaní máme vopred stanovené kategórie pre pozorované prejavy. Nejde o sledovanie nových javov, ale zisťujeme, či dané prejavy majú znaky stanovené v jednotlivých pozorovacích kategóriách. Učiteľ si pri pozorovaní všíma tie prejavy, ktoré boli vopred určené. Tento druh pozorovania sa dá opakovať v približne rovnakých podmienkach a zistenia môžeme kvantifikovať.

Príkladom takéhoto typu pozorovania je Oregonská pozorovacia škála.

Oregonskú metódu hodnotenia ako záznam o pozorovaní dieťaťa využívame trikrát ročne:

  • v období začiatku školského roka (mohli by sme to zaradiť ako vstupné diagnostikovanie),
  • v období decembra — januára,
  • v júni (ako výstupné diagnostikovanie).

 

Pri vypĺňaní tohto hárka spolupracujeme s druhou učiteľkou z triedy a spoločne vyberáme najvýstižnejšie hodnotenie s tým, že sa opierame o naše predošlé záznamy a výsledky prác dieťaťa.

Vybrané z publikácie Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte