Program adaptačného vzdelávania učiteľa materskej školy
Personalistika
Adaptačné vzdelávanie učiteľa materskej školy sa uskutočňuje sa podľa vzdelávacieho programu adaptačného vzdelávania, ktorý vypracuje zamestnávateľ.
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/mobile_landscape/public/field/image/fotolia_4720217_l_0.jpg?itok=rSJPWonG)
Skôr, než začneme vypracovávať program adaptačného vzdelávania učiteľa pre predprimárne vzdelávanie je vhodné skompletizovať dostupné možnosti/prostriedky/dokumenty a personálne zabezpečenie, ktoré by pri tvorbe programu nemali absentovať:
- Platné právne predpisy, ktoré určujú správnosť vypracovania programu adaptačného vzdelávania, jeho priebehu, ukončenia a ostatných podmienok, týkajúcich sa adaptačného vzdelávania.
- Profesijný štandard, ktorý vymedzuje súbor profesijných kompetencií potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti začínajúceho pedagogického zamestnanca a samostatného pedagogického zamestnanca – učiteľa pre predprimárne vzdelávanie.
- Určenie uvádzajúceho pedagogického zamestnanca – pedagogického zamestnanca špecialistu, ktorý bude koordinovať a zodpovedať za priebeh adaptačného vzdelávania začínajúceho pedagogického zamestnanca. Dokáže objektívne a kompetentne viesť adaptačné vzdelávanie a na konci vzdelávania hodnotiť mieru osvojenia si profesijných kompetencii samostatného pedagogického zamestnanca.
- Premyslené zosúladenie obsahu programu adaptačného vzdelávania s konkrétnymi podmienkami materskej školy (veľkosť materskej školy, školský vzdelávací program, materiálno-technické podmienky, vnútorné predpisy a ustanovenia atď.) a predbežne stanoviť metódy a prostriedky, ktoré by mali smerovať k odpovedi na otázku: „Ako a pomocou čoho zistím mieru prejavovania profesijných kompetencií začínajúceho pedagogického zamestnanca?“
- Časové rozvrhnutie adaptačného vzdelávania a určenie postupnosti krokov plnenia obsahu – cieľov s uvedením termínu ich splnenia, priebežnej kontroly ich plnenia, spôsobom realizácie (napr. hospitácie u začínajúceho, uvádzajúceho alebo ďalšieho pedagogického zamestnanca, pohospitačné rozhovory, samoštúdium, konzultácie s riaditeľom materskej školy, uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom, odborníkmi a inštitúciami, s ktorými materská škola spolupracuje (CPPPaP, logopédom, učiteľom základnej školy, materskej školy, autodiagnostický dotazník, inštruktáž atď.) a osobami zúčastnenými pri plnení cieľov.
Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie.
Komentáre