Interné smernice v obciach a školách a protispoločenská činnosť
Interné smernice bývajú často predmetom vnútorných a vonkajších kontrol. Najmä Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky preveruje v rámci svojej pôsobnosti aj subjekty územnej samosprávy (obce, mestá, vyššie územné celky a nimi zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie). V záverečnej časti príspevku autor rozoberá oblasť protispoločenskej činnosti, ktorej sa často venujú aj otázky zamestnancov a riaditeľov.
Predmetom kontrol často býva dodržiavanie zásady správnosti interných riadiacich aktov (smerníc a poriadkov či príkazov štatutára a podobne). Rovnako tak aj kontrola zákonnosti a aktuálnosti interných riadiacich aktov (či štatutár môže daný interný riadiaci akt sám zostaviť, resp. vydať formou interného aktu a uvedené konanie nie je prekročenie právomoci verejného činiteľa alebo štatutára v zmysle osobitných predpisov) a v neposlednom rade aj úplnosti a formálnej správnosti týchto interných riadiacich aktov v roku 2023.
Zásady tvorby interných aktov
Dodržiavanie zásady správnosti interných riadiacich aktov sa preveruje orgánom kontroly (oprávnenou osobou), a to z pohľadu dispozitívnej možnosti, či subjekt verejnej správy mohol vydať interný riadiaci akt a je správny z obsahovej i terminologickej stránky.
Správnosť interných riadiacich aktov sa posudzuje individuálne, a to každý subjekt verejnej správy osobitne (či je daný interný riadiaci akt „šitý na mieru“ subjektu verejnej správy). Práve kontrolné orgány často uvádzajú do výstupu z kontrol (či už v protokolov alebo návrhov správ a následne správ z kontrol), že subjekt verejnej správy nepostupoval správne pri zostavení, respektíve vydaní interného riadiaceho aktu.
Zostaveniu interného riadiaceho aktu sa budeme venovať pri definovaní druhej zásady – zákonnosti interného riadiaceho aktu. Správny interný riadiaci akt je teda ten, ktorý:
• je spracovaný na podmienky subjektu verejnej správy,
• je praktický,
• nie je opísaným zákonom alebo spracovaním tzv. kópie zákona,
• je zrozumiteľný danej cieľovej skupine (najmä zamestnancom, fyzickým osobám, zákonným zástupcom, občanom a podobne).
Spôsob označovania a štruktúra interných predpisov
Vnútorné riadiace predpisy sa označujú spravidla:
• slovným označením, z ktorého vyplýva druh predpisu, ako aj jeho predmet,
• číselným označením, z ktorého vyplýva poradové číslo predpisu, ako aj rok jeho vydania.
Poradové číslo sa prideľuje vzostupne od čísla „1“ súvisle pre každý druh predpisu, so začatím nového číslovania v každom kalendárnom roku.
Predpis najmä v aplikačnej praxi samosprávy pozostáva z týchto častí: preambula, základné/všeobecné ustanovenia, osobitné ustanovenia, spoločné a záverečné ustanovenia s určením platnosti a účinnosti predpisu.
So zákonnosťou zostavenia interného riadiaceho aktu súvisí nepochybne samotná príprava a v praxi často aj pripomienkovanie vnútorných riadiacich aktov a predpisov.
Interné smernice pre účtovnú agendu
• Účtovný rozvrh (povinnosť každej organizácie). Účtovný rozvrh je často pri vonkajšej/vnútornej kontrole vyžadovaný, no nemusí byť internou smernicou, postačí ho vytlačiť z technického/programového vybavenia účtovnej jednotky.
• Smernica o vedení účtovníctva.
Smernice, ktoré sú uvedené nižšie, môžu byť súčasťou smernice o vedení účtovníctva.
• Odpisový plán organizácie (povinný interný riadiaci akt).
• Smernica o obehu účtovných dokladov (spravidla povinné, resp. vyžadované kontrolou).
• Smernica o depozitnom účte rozpočtovej organizácie (vyžadované kontrolami).
• Smernica o evidencii zásob (nepovinné, môže byť súčasťou smernice o nakladaní s majetkom).
• Smernica o vnútropodnikovom účtovníctve (nie je povinnou smernicou, no odporúčam ju, ak vediete podnikateľskú činnosť osobitne od hlavnej činnosti, spravidla obce a príspevkové organizácie).
• Smernica o tvorbe a účtovaní opravných položiek, výnosov a nákladov či kurzových rozdielov (nepovinné).
• Smernica o evidencii peňažných prostriedkov v pokladnici (nepovinné).
• Príkaz o zriadení inventarizačných komisií, vyhlásení hmotne zodpovedných osôb a uskutočnení inventarizácie majetku, záväzkov a ich rozdielov k 31. 12. 20xx (spravidla povinné).
• Smernica o cestovných náhradách (povinná smernica).
Aké ďalšie smernice z oblasti majetku a kontroly autor odporúča a čo sa zmení v oblasti protispoločenskej činnosti od 1. júla 2023 nájdete v časopise Zriaďovateľ 7-8/2023.