Slovenská ekonomika bude bez dostatku vzdelaných ľudí v slepej uličke

14.09.2023
Prevádzka školy

Veľa žiakov v triede, nízky plat, potreba privyrobiť si na úkor odborného rastu - to sú bežné strasti slovenského učiteľa. Pritom kvalitné školstvo je jednou zo zásadných podmienok budúceho úspechu celej krajiny. Slovenská ekonomika sa musí zmeniť z výrobnej na inovatívnu, inak domáca životná úroveň nikdy nedobehne bohatý západ. Bez vzdelaných mladých ľudí nebude mať kto vo firmách navrhovať nové technologické postupy, vyvíjať nové materiály či písať programy na ovládanie čoraz automatizovanejšej výroby.

Z tohto uhla pohľadu sa ako zásadné javí mať kvalitných učiteľov. Pedagógov motivovaných čo najviac zlepšovať vedomosti svojich žiakov. Lenže takíto ľudia sa v realite zháňajú veľmi ťažko. Z pohľadu samotných pedagógov sú zásadným problémom v prvom rade nízke mzdy. Tabuľkový plat priemerného slovenského učiteľa dosahuje 52 percent priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaného človeka. Ukazujú to dáta za rok 2020. V tomto ukazovateli je na tom v OECD horšie len Maďarsko (48 percent). Tretie od konca je Česko (58 percent). Podľa dostupných údajov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) boli len v štyroch štátoch Európskej únie pedagógovia platení nadštandardne v porovnaní s inými povolaniami vyžadujúcimi diplom. Najlepšie v Luxembursku (178 percent), ktoré nasledovalo Portugalsko (128 percent), Španielsko (117 percent) a Litva (112 percent).

Inde dostanú viac

Práve nízke mzdy odrádzajú mnoho čerstvých pedagógov od práce v školstve. „Chcela som vlastný byt. Hypotéku je oveľa ľahšie dostať pri práci pre medzinárodnú korporáciu ako v slovenskom školstve. Dnes preto namiesto vzdelávania mladých ľudí robím administratívu pre francúzskych klientov,“ posťažovala sa Bratislavčanka Eva Petrášová. Po skončení vysokej školy podobne ako mnoho iných mladých ľudí radšej zamierila do súkromného sektora. „Na Slovensku nie je úplne jednoduché učiť. Na gymnáziu som začal pracovať ako angličtinár až po tom, ako sa mi podarilo ako-tak rozbehnúť menšiu jazykovú školu. Ešte predtým som na rôznych pozíciách pracoval alebo učil v zahraničí,“ povedal angličtinár Tomáš Martaus. Momentálne vlastní menšiu jazykovú školu v Čadci a popritom učí na Gymnáziu v Žiline. „Dosť šikovných známych odišlo zo severného Slovenska práve pre nízke mzdy. Jeden kamarát napríklad skončil na nemeckom gymnáziu a odtiaľ zvažuje odísť do Švajčiarska. Popri učení mal aj vďaka slušnej mzde vytvorený priestor na vlastné vzdelávanie,“ dodal T. Martaus. Z rodného kraja nikdy nechcel odísť. No voľný čas musel práve pre nižšiu mzdu venovať úsiliu zarobiť ďalšie peniaze. Či už prostredníctvom individuálnych hodín, alebo prekladov textov pre súkromné firmy a osoby. Podľa jeho skúseností je práve nižší plat najväčšou prekážkou plnohodnotnej práce v slovenskom školstve. On sám si mohol naplno dovoliť pracovať ako pedagóg tesne pred štyridsiatkou. Podľa prieskumu z roku 2018 je s výškou mzdy spokojných len osemnásť percent slovenských učiteľov. Priemer v krajinách OECD je 39 percent.

Priveľa žiakov

Ďalším problémom sú priveľké triedy. Na slovenských základných školách pripadá na jedného učiteľa priemerne až sedemnásť žiakov. Ide o jedno z najvyšších čísel v rámci údajov OECD za rok 2020. O niečo lepšia je situácia na stredných školách, kde na jedného pedagóga pripadá trinásť žiakov, v tomto prípade je Slovensko na úrovni priemeru Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj. Vyučovanie vo veľkých kolektívoch má nevýhody. Učiteľ nemá dosť času vysvetliť menej talentovaným žiakom učivo. Pri deťoch z lepších sociálnych vrstiev to nie je problém, látku im často vysvetlia rodičia. Prípadne im zaplatia doučovanie. No pri sociálne znevýhodnených skupinách znamená nepochopenie látky celoživotný hendikep. Bez zvládnutých základov nie je možné pochopiť zložitejšie učivo. Preto majú žiaci zo znevýhodnených komunít často ukončené len základné vzdelanie. V lepšom prípade učňovku. A potom celý život pracujú za sumy pohybujúce sa v blízkosti minimálnej mzdy.

Nie vždy ide o peniaze

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte