Kompetencie zriaďovateľa – obce v oblasti kontroly školy
Kompetencie obce (mesta) ako zriaďovateľa sú upravené § 6 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Podľa uvedeného ustanovenia zákona obec vytvára podmienky na
- výchovu a vzdelávanie detí a žiakov najmä tým, že zriaďuje školy a školské zariadenia,
- plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
- zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
- zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom.
Obec vykonáva štátnu správu v prvom stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku žiaka.
Obec ako školský úrad vykonáva štátnu správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ základnej školy, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom (§ 5 ods. 3 zákona). Ak obec nie je školským úradom (§ 7 zákona), výkon štátnej správy v druhom stupni podľa tohto odseku a činnosti podľa § 6 odseku 8 písm. a), c) a d) zákona zabezpečuje pre ňu okresný úrad v sídle kraja.
Podľa odseku 8 uvedeného paragrafu obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, ďalej
- kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania s výnimkou kontroly podľa § 13 zákona, ktorú vykonáva štátna školská inšpekcia, a v oblasti školského stravovania,
- kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach,
- vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok,
- poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam,
- poskytuje právne poradenstvo riaditeľom,
- môže na základe dohody vykonávať administratívno-technické práce na mzdovom úseku a pracovnoprávnom úseku pre školy a školské zariadenia,
- vedie personálnu agendu riaditeľov,
- predkladá obecnej školskej rade na vyjadrenie:
- informácie o pedagogicko-organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu škôl a školských zariadení,
- návrh rozpisu finančných prostriedkov pre školy a školské zariadenia pridelených obvodným úradom v sídle kraja,
- správu o výsledkoch hospodárenia škôl a školských zariadení,
- správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom podľa § 14 ods. 5 písm. d) zákona,
- koncepciu investičného rozvoja škôl a školských zariadení,
- návrhy na zriaďovanie alebo zrušovanie škôl a školských zariadení,
- návrhy na zriadenie tried s rozšíreným vyučovaním vyučovacieho predmetu alebo skupiny predmetov,
- návrhy na zriadenie tried pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a deti a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom,
- prerokuje školský vzdelávací program a výchovný program.
Obec spracúva a poskytuje informácie v oblasti výchovy a vzdelávania vo svojej pôsobnosti orgánom štátnej správy a verejnosti.
Obec schvaľuje návrh zmluvy o nájme a prenájme školských budov a miestností a o nájme a prenájme priľahlých priestorov školy a školského zariadenia, ktorej je zriaďovateľom. Obec môže poveriť schvaľovaním riaditeľa školy.
Ing. Jarmila Belešová
Pokračovanie článku nájdete v časopise Zriaďovateľ 9-10/2016.