Ako nakladať s biologicky rozložiteľným odpadom v školskej jedálni
Podľa čl. 2 nariadenia Komisie č. 142/2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1069/2009, je kuchynský odpad vymedzený ako všetok potravinový odpad vrátane použitého potravinárskeho oleja, ktorý vzniká v reštauráciách, stravovacích zariadeniach a kuchyniach vrátane zariadení školského stravovania, ale aj kuchýň v domácnostiach.
Čo je biologicky rozložiteľný odpad? Aké sú povinnosti prevádzkovateľa spoločného stravovania? Aké môže byť plánovanie nakladania s potravinami v praxi?
V roku 2019 vyprodukoval priemerný Slovák 435 kg komunálneho odpadu. Znižovanie produkcie biologicky rozložiteľného odpadu nie iba v školských jedálňach je možné:
- zmenou systému metodiky používania materiálno-spotrebných noriem a receptúr v školskom stravovaní a pre obyvateľov systémom „plánuj a váž“.
Aj napriek tomu, že školské jedálne ako pôvodcovia biologicky rozložiteľného odpadu majú už tradične zavedený systém plánovania výroby jedál, je v súčasnej dobe pandémie COVID-19 takmer nemožné takýto zaužívaný systém využívať.
- Čo považujeme za biologicky rozložiteľný kuchynský odpad (BRKO) v školských jedálňach?
- Nespracované zostatky surovín,
- neskonzumované zostatky pokrmov a potravín rastlinného, ale i živočíšneho pôvodu.
Napr.
Môže ísť o šupy z čistenia zeleniny a ovocia, čajové zvyšky, vaječné škrupiny, zvyšky jedla, ovocia, zeleniny, resp. ostatné potraviny živočíšneho alebo rastlinného pôvodu, potraviny po dobe spotreby alebo lehote minimálnej trvanlivosti alebo potraviny inak znehodnotené, použitá papierová vreckovka a servítok, v malom množstve aj drevitá vlna, triesky, hnedá lepenka, novinový papier (použité pri manipulácii s potravinami).
§
Podľa vyhlášky MŽP SR č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje katalóg odpadov, KBO je zaradený pod číslom 20 01 08 biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad a 20 01 25 jedlé a oleje a tuky.
Vychádzajúc z toho, že kuchynský odpad môže obsahovať zostatky živočíšnych produktov, je zaradený medzi vedľajšie živočíšne produkty.
- Povinnosti pre prevádzkovateľa zariadenia spoločného stravovania
§
Prevádzkovateľ zariadenia spoločného stravovania ako producent komunálneho odpadu podľa § 83 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov:
- zodpovedá za nakladanie s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom a reštauračným odpadom, ktorého je pôvodcom,
- je povinný okrem povinností podľa § 14 a § 81 ods. 9 a 16 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpade v znení neskorších predpisov zaviesť a zabezpečovať vykonávanie triedeného zberu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom.
- Zákaz pre prevádzkovateľa zariadenia spoločného stravovania
Zakazuje sa uložiť biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom, do nádob určených obcou na zber komunálneho odpadu a zbaviť sa použitých jedlých olejov a tukov vypúšťaním do kanalizácie.
Prevádzkovateľ zariadenia spoločného stravovania je povinný na vyžiadanie obce poskytnúť pravdivé a úplné informácie súvisiace s nakladaním s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi (§ 81 ods. 17 zákona č. 79/2015 Z. z.).
Údaje o produkcii zmesového odpadu a komunálnych odpadov z triedeného zberu obalov a neobalových výrobkov (teda aj zo školských zberov) za predchádzajúci rok nahlasujú obce a mestá nielen zmluvnej OZV, ale už aj MŽP SR každoročne v termíne do 28. februára.
- Aká je aplikačná prax s nakladaním s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom?
Škola/školská jedáleň môže odovzdávať kuchynský biologický odpad oprávnenej organizácii.
Predpokladáme, že kompostovanie je v súčasnej situácii personálne náročné a stretávame sa s takýmto spôsobom možno len v rámci environmentálnych projektov škôl.
Povinnosti školských jedální
Zber a prepravu musíme zabezpečiť bez zbytočného odkladu a spôsobom, ktorým sa predchádza rizikám pre verejné zdravie a zdravie zvierat. Spravidla táto úloha pripadá školským jedálňam, ktoré sú povinné:
- zabezpečiť oddelené odkladanie kuchynských biologických odpadov v uzatvárateľných kontajneroch alebo uzatvárateľných nádobách, ktoré sú určené na skladovanie odpadov (napr. typizované obaly, nádoby, kontajnery),
- dodávať vyzbieraný odpad registrovaným zmluvným obchodníkom alebo sprostredkovateľom odpadu,
- nádoby určené na tieto účely musia byť označené nápisom „materiál kategórie 3 –neurčené na ľudskú spotrebu“,
- pravidelne čistiť zberné nádoby, pretože biologické odpady sú náchylné na kazenie, čo sprevádza vždy zápach, tiež lákajú hmyz, ktorý sa v nich a ich okolí rýchlo rozmnožuje,
- zabezpečiť odvoz minimálne 1x za týždeň a podľa potreby (podľa množstva odpadu vonkajšej teploty ovzdušia, veľkosti odberných nádob atď.),
- zabezpečiť evidenciu odpadu a jeho odovzdávania minimálne po dobu 2 rokov.
Aké sú dôvody, ktoré narušujú špecifiká školského stravovania ako hromadného systému stravovania:
- znížený počet stravníkov (napr. v dôsledku dištančného vzdelávania, karantén atď.),
- nepravidelný počet stravníkov (nepravidelný odber plánovaných jedál, neskorší príchod do MŠ, neskoré odhlasovanie atď.),
- nízky počet stravníkov (napr. v špeciálnych školách pre deti so zdravotným znevýhodnením atď., ktoré spôsobujú nízky denný rozpočet nákladov na výrobu jedál),
- zvýšený podiel dospelých stravníkov (vrátane dôchodcov) v školskej jedálni.
Zariadenia školského stravovania sú prioritne zriadené na účely zabezpečovania stravovania detí a žiakov počas ich pobytu v škole a stravovanie dospelých môže predstavovať iba naplnenie ustanovení Zákonníka práce o stravovaní zamestnancov a doplňujúcimi fyzickými osobami ako stravníkmi môžu byť dôchodcovia.
V súčasnosti sme časti svedkami reality, že aj keď školská jedáleň je na základe opatrenia hlavného hygienika zatvorená, stravovanie dôchodcov naďalej prebieha.
Aké sú navrhované riešenia?
- Umožniť školským jedálňam využiť metodiku dávkovania potravín na 1 osobu pre deti a extra pre dospelých stravníkov s využitím existujúcich technologických postupov,
- aplikovať toleranciu normovania surovín na prípravu vybraných jedál a stravných dní, na základe praktických skúseností, napr. menej polievok v pondelok alebo v piatok, nižšie množstvá podľa obľúbenosti atď.,
- využívať pružnejší systém plánovania skladby jedálnych lístkov vopred na 2 mesiace, minimálne s variabilitou možností dodávateľsko-odberateľských vzťahov,
- minimalizácia skladových zásob a dodávky „just in time“,
- jednou z možností je aj bonusová motivácia zamestnancov školskej jedálne aspoň raz v týždni formou odoberania – odkupovania hotových jedál v obmedzenom množstve (napr. maximálne 2 jedlá) za zvýhodnené ceny za stanovených podmienok zriaďovateľom. Aj keď táto téma už v minulosti vyvolávala rozporuplné ohlasy.
K uvedeným návrhom, ktoré by boli využívané zatiaľ len počas nevyhnutnej núdzovej situácie, je potrebné, aby sa vyjadrilo MŠVVaŠ SR a aby boli predmetom odborných diskusií v čo možno najkratšom možnom čase.!
Dôležitou súčasťou znižovania produkcie biologicky rozložiteľného odpadu v domácnostiach je systém vzdelávania v rámci prierezových tém na všetkých jeho stupňoch.
Je nepísaným pravidlom, že často deti vychovávajú rodičov, ako správne „gazdovať“ s potravinami v domácnosti.
Autor článku: Ing. Silvia Tokárová
Ale ako zistiť, koľko čoho potrebujem? Ako plánovať množstvo potravín?
Odpoveď na túto otázku, ale aj veľa ďalších informácií sa dočítate v najnovšom čísle časopisu ZRIAĎOVATEĽ.